Emilia Węcek
Dysglozja- możliwe zaburzenia mowy ze szczególnym uwzględnieniem mowy rozszczepowej.
Nieprawidłowości w budowie narządów mowy mogą być przyczyną wadliwej wymowy niektórych głosek lub nawet wszystkich.
Według I. Styczek dysglosjato zniekształcanie dźwięków mowy lub niemożność ich wytwarzania, na skutek nieprawidłowej budowy narządów mowy lub obniżenia słyszalności.
Nieprawidłowości zgryzowe i zębowe mogą utrudniać lub uniemożliwiać prawidłową artykulację głosek dentalizowanych, tzn. tych, przy których dolne i górne siekacze zbliżone są do siebie (lub górne siekacze nieco zachodzą na dolne).
Zgryz nieprawidłowy występuje przy odchyleniach w ustawieniu dolnej szczęki w stosunku do górnej.
Do nieprawidłowości w budowie narządów mowy zaliczamy [1]:
-tyłozgryz charakteryzuje się cofnięciem dolnej szczęki w stosunku do szczęki górnej. Miejsce artykulacji spółgłosek zębowych bywa przesunięte do tyłu, co powoduje zmianę ich brzmienia.Spółgłoski s, z, c, dz mają brzmienie zbliżone do sz, rz, cz, dż.
-Przodozgryz polega na wysunięciu do przodu żuchwy, czyli dolnej szczęki, mającej duże rozmiary, przede wszystkim w kierunku poziomym. Przy przodozgryzie spółgłoski dentalizowane bywają wytwarzane międzyzębowo lub przyzębowo (addentalnie),
– Zgryz głęboki. Zęby przednie zachodzą na siebie głęboko, tzn. siekacze górne przykrywają więcej niż 1/3 część siekaczy dolnych, ponieważ zęby trzonowe są za niskie.Zęby mogą nagryzać dziąsła. Brzmienie spółgłosek dentalizowanych może być zniekształcone na skutek braku tarcia powietrza o ostre brzegi siekaczy, które zbyt głęboko zachodzą na siebie.
-Zgryz otwarty występuje wtedy, gdy zęby dolnej szczęki nie schodzą się z zębami szczęki górnej w odcinku środkowym lub bocznym. Odległość między nimi może wynosić do 20 mm. Podniebienie twarde często bywa wąskie i wysoko wysklepione, występować mogą także anomalie w ustawieniu zębów. Spółgłoski przedniojęzykowo-zębowe tzn. t, d, n, s, z, c, dz wymawiane bywają międzyzębowo.
Anomaliom szczękowym mogą towarzyszyć nieprawidłowości zębowe, takie jak protruzja, czyli wychylenie korony górnych zębów przednich na zewnątrz jamy ustnej, retruzja charakteryzująca się wychyleniem górnych zębów przednich do wewnątrz jamy ustnej.
Wady zgryzu i anomalie zębowe, rozwijające się często przy rozszczepie podniebienia. Czyli dysglosja, to również zaburzenie artykulacji spowodowane uszkodzeniem obwodowych narządów mowy[2] (Skorek, 2005, s. 28) czy nieprawidłowościami w budowie anatomicznej narządów mowy.
,,Rozszczep podniebienia jest wrodzoną wadą rozwojową polega na nie ukończonym rozwoju jamy ustnej w okresie embrionalnym, tzn. na niecałkowitym zrośnięciu się płytek tworzących podniebienie twarde i fałdów tworzących podniebienie miękkie
Ponieważ rozszczep podniebienia jest wadą wrodzoną, rozwój mowy dziecka odbywa się w nieprawidłowych warunkach anatomicznych jamy ustnej, dlatego też jest on zazwyczaj opóźniony,,. ( I. Styczek)[3].
Występują trzy rodzaje rozszczepu:
– rozszczep podniebienia pierwotnego, tj. wargi i/lub wyrostka zębodołowego
– rozszczep podniebienia wtórnego, obejmującego podniebienie twarde i/lub miękkie
-rozszczep podniebienia pierwotnego i wtórnego, czyli rozszczep całkowity wargi górnej, wyrostka zębodołowego i podniebienia.
Rozszczep podniebienia pierwotnego, jak i wtórnego występują niezależnie od siebie, w postaci izolowanej. Zdarza się że rozszczep bywa zbyt późno rozpoznany, ponieważ jest niewidoczny. Ma to miejsce w przypadku rozszczepu podśluzówkowego, który powstaje w wyniku niezupełnego zrośnięcia płytek podniebiennych w tylnej części. Występującą szczelinę pokrywa błona śluzowa i dlatego jest niewidoczny. Towarzyszy temu często rozszczep języczka.
Rozszczep powoduje również zmiany patologiczne w układach:
– kostnym (zaburzenia wzrostu i rozwoju kośćca, które prowadzi do wad zgryzu)
– mięśniowym (wadliwie działający aparat mięśniowy),
– słuchowym ( z powodu niedoczynności trąbki słuchowej i częstych zakażeń ucha środkowego, które prowadzą do niedosłuchów)[4] .
Według D. Pluty- Wojciechowskiej występowanie rozszczepu podniebienia powoduje, że budowa i funkcjonowanie narządów mowy ( w zależności od typu rozszczepu) są nieprawidłowe. Konsekwencją tego jest tworzenie dźwięków mowy w innych, zmienionych przez rozszczep warunkach anatomicznych. Powstające zespoły dźwiękowe: wyrazy, zdania, teksty mogą być w różnym stopniu niezgodne z normą językową, a przez to niezrozumiałe dla otoczenia.
Nieprawidłowa artykulacja jest dla dzieci z rozszczepem podniebienia oczywistą konsekwencją występującej wady anatomicznej.
Podstawowym problemem jaki napotyka dziecko podczas artykulacji, to niemożność oddzielenia jamy ustnej od nosowej i uzyskania właściwego ciśnienia wewnątrz ustnego, co pozwala na prawidłową artykulację głosek[5].
Trudności artykulacyjne tych dzieci powodują, że miejsce artykulacji większości fonemów jest przesunięte ku tyłowi w kierunku gardła i krtani [6].
Cechy mowy rozszczepowej: ( zaczerpnięte z Logopedia 1(4) 2007)[7].
1. Nosowanie- niekiedy mowa o nieprzyjemnym nosowym zabarwieniu jest zupełnie niezrozumiała.
a. zamknięte (jeżeli w następstwie zmian patologicznych zmniejszony jest rezonans nosowy głosek. Oprócz głosek nosowych (m brzmi jak b,n jak d) zmienione są również samogłoski wskutek tłumienia niektórych tonów składowych w jamach nosowych lub nosogardzieli.
b. otwarte (rynolalia)- występuje ono wtedy , gdy podczas artykulacji głosek ustnych nie dochodzi do zamknięcia przejścia między jamą ustną a nosogardzielą i jamami nosowymi. Powoduje to nadmierny rezonans nosowy, który zniekształca dźwięk przede wszystkim samogłosek i tych spółgłosek, które wymagają ścisłego zamknięcia przejścia do jam nosowych- spółgłoski szczelinowe i wybuchowe (D. Pluta- Wojciechowska ,, Realizacja fonemów języka polskiego u osób z rozszczepem podniebienia pierwotnego/lub wtórnego- przegląd wybranych problemów, stanowisk, propozycji”)
c. mieszane to wada, która rozwija się, gdy współistnieją przyczyny wywołujące niedrożność nosa i powodują upośledzenie czynności podniebienia miękkiego
2. Utylnienia (t, d zamieniane na k,g)
3.Uprzednienia (k, g zamieniane na t, d)
4.Koartykulacja (jednoczesna wymowa głosek kt)
5. Seplenienie
– boczne jednostronne
– boczne obustronne
-inne
6. Nosowa realizacja głosek trzech szeregów
7. Zwarcie gardłowe (korzeń języka zwiera się z tylną ścianą gardła a powinien z podniebieniem miękkim. K, g zamieniane na stęknięcia. Może dotyczyć też głosek p,b,t,d ).
8. Zwarcie krtaniowe (wszystkie mięśnie krtani są napięte i twarde). Przy zwarciu krtaniowym głoski trzech szeregów realizowane są poza aparatem artykulacyjnym (przy wymowie słychać ostry metaliczny dźwięk).
9. Mowa samogłoskowa.
Skutki występowania wady rozszczepowej mogą polegać nie tylko na nieprawidłowościach w funkcjonowaniu układu artykulacyjnego, fonacyjnego oraz oddechowego i w ten sposób wypływać na rozwój sprawności artykulacyjnej w zakresie wszystkich kategorii fonetycznych (wraz z towarzyszącymi objawami trudności działania obwodowego aparatu wymowy). U niektórych dzieci mogą pojawić się trudności emocjonalne związane z przeżyciami z okresu szpitalnego, które mogą wpływać na tempo i rytm rozwoju mowy. Mogą pojawić się także zaburzenia emocjonalno – społeczne na tle własnej mowy i/lub twarzy rozszczepowej. Takie dodatkowe zakłócenia mogą zmieniać warunki rozwoju mowy przez co mogą zmieniać przebieg komunikacji werbalnej[8] .
Bibliografia
1. Bogdańska, T. Rozszczep wargi i podniebienia – etiologia rozszczepu, terapia mowy, Czasopismo internetowe Logopedia 1(4) 2007, Polski Związek Logopedów
2. Pluta- Wojciechowska, D. (2015) Diagnoza logopedyczna dziecka z rozszczepem Wargi i podniebienia, W: E. Czaplewska, S. Milewski (red) Diagnoza logopedyczna. Podręcznik akademicki, Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne
3. Pluta- Wojciechowska, D. (2002) Realizacja fonemów języka polskiego u osób z rozszczepem podniebienia pierwotnego i/lub wtórnego przegląd wybranych problemów, stanowisk, propozycji, Logopedia 31
4. Jastrzębowska G, Kukuła M. (2003) Zaburzenia komunikacji językowej u dzieci i osób dorosłych W: T. Gałkowski, G. Jastrzębowska (red) Logopedia Pytania i odpowiedzi- podręcznik akademicki, Tom 2, Opole
5. Jastrzębowska G, Kukuła M. (2003) Zaburzenia mowy dzieci z rozszczepem podniebienia W: T. Gałkowski, G. Jastrzębowska (red) Logopedia Pytania i odpowiedzi- podręcznik akademicki, Tom 2, Opole
6. Pluta- Wojciechowska, D. art. Pardygmat badania logopedycznego w przypadku dziecka z rozszczepem wargi i/lub podniebienia, na bazie publikacji D. Pluty-Wojciechowskiej Standard postepowania logopedycznego w przypadku osób z rozszczepem wargi i podniebienia, ,,Logopedia” 2008, Tom 37
7. Skorek, E. M (2005) Z logopedią na ty. Podręczny słownik logopedyczny. Kraków: Oficyna Wydawnicza ,, Impuls”
8. Styczek, I. Logopedia (1979), Warszawa, PWN
[1]Styczek, I Logopedia (1979), Warszawa, PWN
[2]Skorek, E. M (2005) Z logopedią na ty. Podręczny słownik logopedyczny. Kraków: Oficyna Wydawnicza ,, Impuls”
[3]Styczek, I Logopedia (1979), Warszawa, PWN
[4]Bogdańska, T. Rozszczep wargi i podniebienia – etiologia rozszczepu, terapia mowy, Czasopismo internetowe Logopedia 1(4) 2007, Polski Związek Logopedów
[5]Pluta- Wojciechowska, D. (2002) Realizacja fonemów języka polskiego u osób z rozszczepem podniebienia pierwotnego i/lub wtórnego przegląd wybranych problemów, stanowisk, propozycji, Logopedia 31
[6]Jastrzębowska G, Kukuła M. (2003) Zaburzenia komunikacji językowej u dzieci i osób dorosłych W: T. Gałkowski, G. Jastrzębowska (red) Logopedia Pytania i odpowiedzi- podręcznik akademicki, Tom 2, Opole
[7]Bogdańska, T. Rozszczep wargi i podniebienia – etiologia rozszczepu, terapia mowy, Czasopismo internetowe Logopedia 1(4) 2007, Polski Związek Logopedów
[8] Pluta- Wojciechowska, D. art. Paradygmat badania logopedycznego w przypadku dziecka z rozszczepem wargi i/lub podniebienia, na bazie publikacji D. Pluty-Wojciechowskiej Standard postepowania logopedycznego w przypadku osób z rozszczepem wargi i podniebienia, ,,Logopedia” 2008, Tom 37