Zespoły Rewalidacyjno – Wychowawcze to oddziały dla dzieci i młodzieży upośledzonej umysłowo w stopniu głębokim. Każdy z zespołów liczy od 2 do 4 uczestników.
Praca z każdym uczniem jest zindywidualizowana i oparta na specjalnie dla niego konstruowanym programie. Obejmuje on wspieranie rozwoju umiejętności motorycznych, poznawczych, emocjonalno – społecznych, porozumiewania się oraz samoobsługowych. Zajęcia są całkowicie dostosowane do możliwości uczniów.
Zajęcia te obejmują:
– usprawnianie ruchowe i psychoruchowe w zakresie dużej i małej motoryki, wyrabianie orientacji w schemacie własnego ciała i orientacji przestrzennej,
– nauke nawiązywania kontaktów w sposób odpowiedni do potrzeb i możliwości ucznia,
– wdrażanie do osiągania optymalnego poziomu samodzielności w podstawowych sferach życia,
– kształtowanie umiejętności współżycia w grupie,
– rozwijanie zainteresowań otoczeniem, wielozmysłowe poznanie tego otoczenia, naukę rozumienia zachodzących w nim zjawisk,
– kształtowanie umiejętności funkcjonowania w otoczeniu.
Stosujemy różnorodne metody w pracy z dziećmi m. in metodę poczucia świadomości ciała „Program Aktywności M.Ch.Knillów, metodę ruchu rozwijającego Weroniki Sheborne, Poranny Krąg- stymulację polisensoryczną według pór roku. Wprowadzamy elementy programu NDT BOBATH, co ma na celu obniżenie napięcia wzmożonego i hamowanie nieprawidłowych odruchów. Dużą wagę przywiązujemy do usprawniania funkcji motorycznych, spacerów, zabaw w sali doznawania światła oraz zajęć poznawczych i manualnych.
Przykładowy tygodniowy rozkład zajęć rewalidacyjno- wychowawczych
Poniedziałek |
Wtorek |
Środa |
Czwartek |
Piątek
|
Program Aktywności Knilla Samoobsługa Śniadanie | Program Aktywności Knilla Samoobsługa Śniadanie | Program Aktywności Knilla Samoobsługa Śniadanie | Program Aktywności Knilla Samoobsługa Śniadanie | Program Aktywności Knilla Samoobsługa Śniadanie |
Kształcenie orientacji w schemacie własnego ciała | Stymulacja węchowo-dotykowa | Ćwiczenia kształtujące poczucie bezpieczeństwa | Odpoczynek bierny na materacu Bajkoterapia | Gry i zabawy stymulujące rozwój poznawczy |
Relaksacja przy muzyce Odpoczynek bierny na materacu | Zajęcia ruchowe Weroniki Sherborne | Stymulacja w naturalnym środowisku | Słuchanie piosenek, wyklaskiwanie rytmu | Zajęcia ruchowe Słuchanie muzyki relaksacyjnej |