PROGRAM PROFILAKTYKI
SPECJALNEGO OŚRODKA SZKOLNO- WYCHOWAWCZEGO W STARACHOWICACH
Na lata szkolne 2011- 2012
1. Wstęp
Celem prowadzonych działań profilaktycznych jest ochrona człowieka, dziecka, ucznia, wychowanka przed wszelkimi zakłóceniami i deformacjami w trakcie jego rozwoju. Człowiek niedojrzały sam dla siebie może być zagrożeniem. Dlatego prowadzenie dziecka ku dojrzałości jest zarówno wychowaniem, jak i profilaktyką.
Podczas gdy wychowanie rozumiemy- jako proces wspomagania dziecka w rozwoju ukierunkowanym na osiągnięcie możliwie pełnej dojrzałości fizycznej, psychicznej, społecznej i duchowej, to profilaktyka ma zadanie pomóc dziecku w radzeniu sobie z zagrożeniami, a także ograniczyć i likwidować czynniki niekorzystne dla życia, zdrowia i rozwoju osobowego.
Sytuacja uczniów naszej szkoły jest szczególna. Braki w intelektualnymi i emocjonalnym rozwoju sprzyjają powstawaniu u nich trudności adaptacyjnych. Ponadto istnieje większa podatność u dzieci upośledzonych intelektualnie na wpływy i presję środowiska, co uzasadnia potrzebę podejmowania szczególnie intensywnych działań profilaktycznych.
W środowiskach społecznych dzieci upośledzonych w większym stopniu skumulowane są tzw. „czynniki ryzyka”, które hamują rozwój społeczny dziecka i znacznie utrudniają pracę wychowawczo- profilaktyczna.
Czynniki ryzyka są przyczyną rozwoju negatywne cechy osobowości, wpływają pośrednio na sytuację wychowawczą środowiska szkolnego, utrwalają niekorzystne uwarunkowania w rozwoju społecznym dziecka, generują negatywne zjawiska społeczne, oraz budują zaburzony model jego funkcjonowania w grupach rówieśniczych i rodzinie.
Do czynników ryzyka należą przede wszystkim :
– środowisko społeczne ucznia, normy w nim obowiązujące i promujące dane wzorce zachowań.
– tworzenie modelu niewłaściwych zachowań w domu i w szkole,
– grupy rówieśnicze i występujące w nich zachowania dysfunkcyjne,
– słabe wyniki w nauce i brak sukcesów w różnych dziedzinach życia,
– brak celów życiowych i obszarów zainteresowań,
– dostęp do alkoholu i innych środków psychoaktywnych,
– wczesna inicjacja w zachowaniach ryzykownych.
Szkolny Program Profilaktyki ma na celu kształtowanie osobowości uczniów i wspieranie ich rozwoju. Jednocześnie jego zadaniem jest eliminacja czynników ryzyka i ograniczenie negatywnych zachowań społecznych wśród uczniów Ośrodka. Program jest dostosowany do potrzeb uczniów i całego środowiska szkolnego. Oparty jest o podstawę programową, oraz zintegrowany ze szkolnym programem wychowawczym. Program profilaktyczny stanowi zatem uzupełnienie programu wychowawczego Ośrodka .
Podstawę do wprowadzenia działań w ramach szkolnego programu profilaktyki, stanowią:
-Konstytucja Rzeczpospolitej Polskiej- art. 48,53,54,70,72,
-Konwencja Praw Dziecka- art. 3, 19, 33
-Ustawa z dn. 7 września 1991r.o systemie oświaty (Dz. U z 1996r.Nr 67 poz. 329 – zpóźniejszymi zmianami)
-Rozporządzenie MEN z dn.17.11. 2010. w sprawie zasad udzielania i organizacji pomocy psychologiczno-pedagogicznej w publicznych przedszkolach, szkołach i placówkach (Dz. U. Nr 228, poz.1487)
-Rozporządzenie MENiS z dn.26.02. 2002. w sprawie podstawy programowejwychowania przedszkolnego oraz kształcenia
ogólnego w poszczególnych typachszkół(Dz. U.Nr51, poz.458)
– Rozporządzenie Ministra Edukacji z dnia 23.12.2008 r. w sprawie podstawy programowej wychowania przedszkolnego
oraz kształcenia ogólnego w poszczególnych typach szkół (Dz.U. z 2009 r. Nr 4, poz.17)
-Rozporządzenie MENiS z dn. 31.01.02 zmieniające rozporządzenie w sprawieramowych statutów publicznego przedszkola oraz publicznych szkół(Dz. U. Nr 35 poz.222 z2007 r.)
-Rozporządzenie MENiS z dn. 19.07.2002r. zmieniające rozporządzenie w sprawiesposobu nauczania szkolnego oraz zakresu treści dotyczących wiedzy ożyciuseksualnym człowieka, o zasadach świadomego i odpowiedzialnego rodzicielstwa, owartości rodziny, życia w fazie prenatalnej oraz o metodach i środkach świadomejprokreacji zawartej w podstawie programowej kształcenia ogólnego ( Dz .U. Nr 121 z2002r., poz. 1037)
-Program Ochrony Zdrowia Psychicznego (Dz. U. Nr 111 z 1994r., poz.535)
-Narodowy Program Profilaktyki i Rozwiązywania Problemów Alkoholowych (Dz. U. zdn. 14.02.2003r.poz. 226)
-Krajowy Program Przeciwdziałania Narkomanii (Dz. U. Nr 24 z dn. 13.02.2003, poz.198)
– Krajowy Program Zapobiegania Zakażeniom HIV (Decyzja 647/1996/WEParlamentu Rady Europy z dnia 29.03.1996)
– Rozporządzenie MENiS z dn. 21.05 2002 w sprawie ramowych statutówpublicznego przedszkola oraz publicznych szkół
(Dz. U. Nr 61 z 2001 r. poz.624 zpóźniejszymi zmianami Dz. U. Nr 10 z 2002r. poz. 96 oraz Dz. U. Nr146 poz. 1416
zdn. 01.09.2003) wprowadziło obowiązek uchwalania przez radępedagogiczną szkolnego programu profilaktyki spójnego z programem wychowawczym szkoły, zaopiniowanego przez rodziców i Samorząd uczniowski.
– Rządowy projekt programu „ Zero tolerancji dla przemocy w szkole”
– Statut SOSW
2. Założenia programu
Wyjściowe założenia szkolnego programu profilaktyki mieszczą się :
– w szkolnych programach nauczania SOSW,
– w Wewnątrzszkolnym Systemie Oceniania,
– w wieloletnich planach pracy SOSW
– w Programie Pracy Wychowawczej SOSW,
– w planach pracy wychowawców
Dla osiągnięcia właściwych efektów, podejmujemy działania, zmierzające do:
– wprowadzenia spójnego, jasnego i zrozumiałego systemu zasad praw szkolnych, które nie tylko są zapisane,
ale są też przestrzegane i realizowane przez wszystkich uczestników szkolnego życia: przez dorosłych i przez uczniów,
– stworzenia systemu komunikacji pomiędzy uczestnikami życia szkolnego,
– stworzenie i upowszechnienie hierarchii wartości i systemu wzorców, którymi należy się w życiu kierować,
– mówienia i dyskutowania o problemach i zagrożeniach, ale też o szansach i możliwościach jakie niesie ze sobą dzisiejszy
pozaszkolny świat,
– wykreowania w szkole atrakcyjnego, wartego zainteresowania środowiska społecznego,
– stworzenia świata bezpiecznego dla każdego.
– warunkiem osiągnięcia założonych celów jest zaangażowanie wszystkich nauczycieli, wychowawców, rodziców oraz pracowników innych instytucji, które w ramach zadań własnych mogą wspierać pracę wychowawczo- profilaktyczną Ośrodka
Plan zawiera zadania do realizacji w poszczególnych klasach i grupach w zakresie:
– profilaktyki pierwszorzędowej: promocja zdrowego stylu życia, opóźniania inicjacji nikotynowej, alkoholowej i narkotykowej, zwiększenia odporności na oddziaływanie niekorzystnych czynników, przekazywania informacji o konsekwencji stosowania środków szkodliwych, uczenia umiejętności życiowych,
– profilaktyki drugorzędowej dla grup podwyższonego ryzyka (uczniów którzy przeszli inicjacją, z problemami życiowymi) działania które umożliwią wycofanie się z ryzykownych zachowań, podjęcie oddziaływań psychologiczno – pedagogicznych.
Realizacja poszczególnych zadań powinna nauczyć wychowanków :
– zapobiegania oraz przeciwdziałania wobec przejawów agresji i przemocy,
– skutecznych sposobów rozwiązywania konfliktów,
-poszanowania zdrowia własnego i innych ludzi, jako dobra nadrzędnego,
-przestrzegania przyjętych norm moralnych oraz zasad współżycia społecznego.
3. Główne cele programu profilaktyki :
– osiągnięcie w placówce przyjaznego klimatu, poprzez wzajemną komunikację, właściwe relacje ,budowanie więzi
emocjonalnych oraz wsparcie w sytuacjach trudnych,
– wskazywanie pozytywnych wzorców, utrwalanie norm społecznych, rozwijanie korzystnych cechy osobowych
oraz budowanie autorytetów.
– uczenie prawidłowych reakcji w sytuacji zagrożenia, oraz wyrabianie zdolności radzenia sobie z sytuacjami trudnymi
i problemami.
– wypracowanie spójnej i konsekwentnej polityki placówki wobec niekorzystnych zjawisk wychowawczych, – stawianie jasnych i zrozumiałych wymagań w stosunku do zachowań uczniów,
– budowanie dobrej współpracy z rodzicami,
– wczesne rozpoznanie grup ryzyka i kierowanie uczniów zagrożonych do specjalistycznej pomocy,
– podnoszenie poziomu umiejętności wychowawczych nauczycieli i rodziców,
– wzmacnianie czynników chroniących, poprzez promowanie zdrowia, rozwijanie potencjalnych możliwości dzieci i młodzieży,
wskazywanie celów umożliwiających satysfakcję z prozdrowotnego modelu życia.
– eliminowanie czynników ryzyka i przeciwdziałanie im.
4. Metody ewaluacji programu :
1. Rozmowy z uczniami, nauczycielami, rodzicami, pracownikami szkoły.
2. Stała i doraźna obserwacja zachowań uczniów.
3. Rejestr przypadków niewłaściwego zachowania się prowadzony przez wychowawców klas.
4. Dokumentowanie realizowanych zadań w ramach profilaktyki w dziennikach lekcyjnych.
5. Ankiety dla uczniów i rodziców nt. realizacji programu i sytuacji wychowawczej placówki.
6. Sprawozdania wychowawców klas i grup wychowawczych.
7. Dokumentacja pracy psychologa i pedagoga szkolnego.
8. Diagnoza sytuacji wychowawczej placówki w sprawozdaniu z realizacji szkolnych programów profilaktyki i wychowania w pierwszym półroczu i na koniec roku szkolnego na podstawie : dokumentacji wychowawczej, sprawozdań wychowawców, anonimowych ankiet
5. Uczniowie – cele kształcenia, zadania oraz terminy i sposoby realizacji
programu profilaktycznego
w środowisku Ośrodka Szkolno-Wychowawczego w Starachowicach
I ETAP EDUKACYJNY- DLA UCZNIÓW UPOŚLEDZONYCH W STOPNIU LEKKIM
Cel, umiejętności, wiedza
|
Adresaci |
Sposób realizacji treści programu |
Oczekiwane efekty |
Odpowiedzialni, terminy |
Ewaluacja, sposoby dokumentacji |
1. Kształtowanie umiejętności interpersonalnych |
uczniowie klas I, II, oraz grupy wychowawcze |
Cykl zajęć z klasą lub zespołem uczniów obejmujący następujące zagadnienia : – współdziałanie – praca w zespole – elementy pracy w grupie, – jesteśmy klasą |
1. Uczniowie potrafią współpracować i aktywnie współdziałają w grupach, oraz zespołach klasowych. 2.Klasy i grupy wychowawcze są lepiej zintegrowane. |
wychowawcy klas i grup wychowawczych, oraz inni nauczyciele Ośrodka wrzesień, październik |
– zapisy w dziennikach – analiza scenariuszy zajęć |
2. Uczeń prowadzi zdrowy tryb życia |
uczniowieklas I, II, III, oraz grupy wychowawcze |
1.Pogadanki, prelekcje, pokazy,
2.Utrwalanie pożądanych nawyków i czynności rutynowych
1.zagadnienia realizowane na : – zajęciach z zespołem klasowym, – zajęciach grup wychowawczych, – zajęciach przedmiotowych – zajęciach wychowania fizycznego i rożnych zorganizowanych formach aktywności ruchowej. |
1. Uczeń posiada podstawową wiedzę dotyczącą zdrowego odżywiania: – potrafi przezwyciężyć niechęć do niektórych pokarmów, – zna negatywne skutki nadmiernego spożywania słodyczy, – nie pije wody nieprzegotowanej i pochodzącej z nieznanych źródeł, – myje przed spożyciem warzywa i owoce. 2. Uczeń posiada podstawowe nawyki higieniczne: – myje ręce przed posiłkiem, po wyjściu z toalety i zawsze wtedy, gdy są brudne, – potrafi prawidłowo szczotkować zęby, – myje zęby rano, wieczorem i po każdym posiłku, – potrafi dbać o higienę całego ciała, – dba o czystość bielizny osobistej, – dba o estetykę wyglądu zewnętrznego, – potrafi ubrać się stosownie do pogody, – wie, jak ważny jest dla zdrowia sen, – rozumie szkodliwość nadmiernego hałasu. 3. Posiada umiejętność spędzania wolnego czasu w aktywny sposób : – rozumie, jakie znaczenie dla zdrowia ma aktywność ruchowa, – aktywnie uczestniczy w zorganizowanych zajęciach sportowych i rekreacyjnych, – potrafi sam w sposób aktywny zorganizować sobie czas wolny, – zna podstawowe zasady bezpieczeństwa obowiązujące podczas zabaw i gier sportowych.
|
wychowawcy klas i grup wychowawczych, pedagog, oraz inni nauczyciele Ośrodka
cały rok szkolny według programów i szczegółowych planów pracy z uczniem |
– zapisy w dziennikach – analiza scenariuszy zajęć
|
3. Uczeń posiada podstawową wiedzę na temat nałogów |
uczniowie klas III, grupy wychowawcze |
1.Pogadanki, prelekcje, filmy edukacyjne, prace artystyczne.
3.Udział w konkursach
2.Zagadnienia realizowane na : – zajęciach z zespołem klasowym, – zajęciach grup wychowawczych, |
1. Uczeń ma podstawowe wiadomości dotyczące szkodliwości palenia tytoniu, picia alkoholu, oraz używania środków odurzających: – wie, jakie zagrożenie ma dla osób palących i przebywających w ich otoczeniu palenie tytoniu, – rozumie, czym dla zdrowia człowieka jest picie alkoholu, – rozróżnia podstawowe środki odurzające i wie, jakie są skutki ich zażywania. 2. Posiada umiejętność odmawiania osobom, które częstują używkami: – umie w zdecydowany sposób odmówić przyjmowania i korzystania z używek, – potrafi uzasadnić, dlaczego nie chce korzystać z używek; – ma negatywny stosunek do osób częstujących używkami. – prezentuje postawę ograniczonego zaufania do osób nieznajomych.
|
wychowawcy klas i grup wychowawczych, pedagog, pielęgniarka, oraz inni nauczyciele Ośrodka grudzień, maj.
|
– zapisy w dziennikach – analiza scenariuszy zajęć
|
4. Uczeń radzi sobie z sytuacjami trudnymi w szkole, kontroluje emocje, potrafi rozładować napięcia |
uczniowie klas I, II, III, grupy wychowawcze |
1.Zagadnienia realizowane na : – zajęciach z zespołem klasowym, – zajęciach grup wychowawczych,: 2.Zapoznanie uczniów z regulaminami 3.Stawianie problemów, 4.rozwiązywania sytuacji trudnych,
5.Rozpoznawanie i nazywanie własnych cech charakteru i emocji.
|
1. Uczeń zna podstawowe terminy i nazywa podstawowe emocje, oraz potrafi je odróżnić. 2.Uczeń zna i przestrzega regulaminy obowiązujące w Ośrodku : – wie, jakie są jego prawa i obowiązki, – zna system nagród i kar. 3.Uczeń posiada umiejętność rozwiązywania konfliktów bez używania przemocy : – potrafi właściwie reagować na negatywne zachowania kolegów, – stosuje formy grzecznościowe w stosunku do kolegów i dorosłych, – potrafi przyznać się do błędu lub winy. 4. Uczeń pomaga innym: – potrafi pomóc kolegom w trudnych sytuacjach i codziennych czynnościach, – dokładnie wypełnia swoje obowiązki. 5. Uczeń reaguje na nieprawidłowe zjawiska (bójki, wyłudzenia, kradzieże): – rozróżnia zachowania właściwe od niewłaściwych, – w sytuacjach zagrożenia reaguje prawidłowo, oraz potrafi także zwrócić się o pomoc do osób dorosłych.
|
Wychowawcy klas i grup wychowawczych, nauczyciele, psycholog, pedagog, logopeda
wrzesień, listopad, luty, kwiecień.
|
– analiza scenariuszy spotkań – zapisy w dziennikach
|
II ETAP EDUKACYJNY- DLA UCZNIÓW UPOŚLEDZONYCH W STOPNIU LEKKIM
Cel, umiejętności, Wiedza
|
Adresaci |
Sposób realizacji treści programu |
Oczekiwane efekty |
Odpowiedzialni, terminy |
Ewaluacja, sposoby dokumentacji |
1.Kształtowanie indywidualnych umiejętności interpersonalnych, oraz podniesienie poziomu integracji zespołu. |
uczniowie klasy IV |
1.Zajęcia w grupie wychowawczej lub zespole klasowym. 2.realizowana problematyka : – praca w zespole – współdziałanie – rozwiązywanie konfliktów – wyrażanie własnych uczuć
|
1.Uczeń posiada umiejętność współdziałania w grupie i zespole klasowym. 2..Podniesienie poziomu integracji klasy lub grupy wychowawczej 3.Podniesienie jakości pracy zespołowej |
wychowawcy klas i grup wychowawczych, psycholog, pedagog. wrzesień, październik. |
– zapisy w dzienniku – analiza scenariuszy zajęć |
2. Kształtowanie u uczniów umiejętności budowania dobrej samooceny, potrzebnej do prawidłowego rozwoju osobowości |
uczniowie klasy IV, V |
1. zajęcia z klasą i grupami wychowawczymi 2.Realizowana problematyka : – identyfikacja własnych mocnych i słabych stron – budowanie pozytywnego obrazu własnej osoby |
1. Uczeń potrafi się ocenić, odróżnia własne mocne i słabe strony. 2.Uczeń odnajduje pozytywne cechy własnych zachowań. |
nauczyciele, wychowawcy klas i grup wychowawczych grudzień, styczeń, maj, czerwiec. |
– zapisy w dziennikach – analiza scenariuszy |
3. Umiejętności kontrolowania i modelowania własnych zachowań, oraz budowanie systemu wartości ucznia |
uczniowie klasy V, VI |
1.Zajęcia z klasą lub grupą wychowawczą 2.Realizowana Problematyka zajęć: – samoocena – zrozumienie różnych norm społecznych, przekonań, kultur, tolerancja – postawy i zachowania – tworzenie własnej hierarchii wartości. |
1.Uczeń umiejętnie kontroluje swoje emocje i zachowania : – posiada umiejętność prawidłowego komunikowania się z innymi osobami, – zna i rozróżnia pojęcie agresji oraz różne jej formy. – wie jak reagować na zjawiska przemocy wobec siebie i innych osób, – wie co oznacza kompromis i negocjacje. 2.Uczeń rozwija umiejętność budowania systemu wartości : – uczeń rozumie i nazywa normy społeczne – uczeń odróżnia postawy od zachowań, Właściwie buduje hierarchię wartości – potrafi szanować ludzi z różnych grup społecznych i z najbliższego otoczenia (np. uczniów, nauczycieli i innych pracowników Ośrodka) |
nauczyciele, wychowawcy klas i grup wychowawczych wrzesień, listopad, luty, kwiecień. |
– zapisy w dziennikach – analiza scenariuszy zajęć |
4. Nabywanie przez uczniów wiedzy dotyczącej zagrożeń dla zdrowia |
uczniowie klasy IV, V, VI, grupy wychowawcze |
1.Zajęcia z klasą według programów edukacyjno- -profilaktycznych, pogadanki z udziałem pielęgniarki szkolnej, filmy edukacyjne |
1. Uczeń jest świadomy istniejących zagrożeń: – poprawnie ocenia sytuacje zagrożenia, – posiada informacje o skutkach stosowania używek. 2.Uczeń wie jak umiejętnie zorganizować sobie w sposób atrakcyjny czas wolny. 3. Uczeń zna różne sposoby odmawiania i potrafi je stosować w kontaktach z innymi osobami. 4. Uczeń nie pali papierosów, nie pije alkoholu i nie stosuje środków psychoaktywnych (narkotyków i dopalaczy) |
Wychowawcy klas i grup wychowawczych, inni nauczyciele Ośrodka,, psycholog, pedagog, pielęgniarka szkolna grudzień, luty maj |
– zapisy w dziennikach
– ocena efektów podjętych działań |
Uczeń świadomie stosuje zasady zdrowego stylu życia |
uczniowie klasy VI, grupy wychowawcze |
1.Zajęcia z klasą lub grupą wychowawczą 2.Utrwalanie pożądanych nawyków i czynności rutynowych |
1.Posiada utrwalone nawyki higieniczne. 2. Zna potrzebę i zasady prawidłowego odżywiania się. 2.Rozumie zmiany zachodzące w organizmie związane z okresem dojrzewania: – Posiada wiedzę z zakresu higieny , – zna prawidłowe relacje międzyludzkie w sferze seksualności człowieka – rozumie znaczenie sportu i wypoczynku dla potrzeb prawidłowego rozwoju człowieka. |
wychowawcy klas i grup wychowawczych, pedagog, oraz inni nauczyciele Ośrodka
cały rok szkolny według programów i szczegółowych planów pracy z uczniem |
– analiza wyników ankiet – ocena zachowań i postaw uczniów |
I ETAP EDUKACYJNY- DLA UCZNIÓW UPOŚLEDZONYCH W STOPNIU UMIARKOWANYM
Cel, umiejętności, wiedza
|
Adresaci |
Sposób realizacji treści programu |
Oczekiwane efekty |
Odpowiedzialni, terminy |
Ewaluacja, sposoby dokumentacji |
1. Kształtowanie umiejętności interpersonalnych |
uczniowi klas I, II, oraz grupy wychowawcze |
1.Zajęcia z klasą lub grupą wychowawczą 2.rozmowy wspierające 3. współdziałanie grupowe w osiąganiu wspólnego celu 4.prace zespołowe w różnorodnych formach działania zbiorowego |
1. Uczniowie potrafią współpracować w grupach koleżeńskich
2. Uczniowie osiągają wyznaczane cele we współdziałaniu |
wychowawcy klas i grup wychowawczych, oraz inni nauczyciele Ośrodka wrzesień, październik, maj , czerwiec |
– zapisy w dziennikach – analiza scenariuszy zajęć |
2.Eliminowanie niepowodzeń szkolnych i życiowych, poprzez rozwijanie zdolności komunikacji |
1.Problemy wychowawczo- profilaktyczne realizowane przy pomocy : -konsultacji specjalistycznych, -terapii pedagog. -terapii logoped. -zajęć rewalid. |
1.Wyrównywanie braków edukacyjnych i zmniejszanie zasięgu deficytów rozwojowych : – utrudniających komunikację z innymi ludźmi, – utrudniających zdolności percepcyjne, – utrudniających procesy intelektualne. |
pedagog, psycholog, logopeda, wychowawcy klas i grup wychowawczych i inni nauczyciele Ośrodka. cały rok szkolny |
– zapisy w dziennikach |
|
3. Na drodze do samodzielnej egzystencji uczeń prowadzi zdrowy tryb życia |
uczniowi klas I, II, III, oraz grupy wychowawcze |
1.Realizowane na różnorodnych zajęciach edukacyjnych, zajęciach wychowania fizycznego i rożnych zorganizowanych formach aktywności ruchowej.
2.Pogadanki, prelekcje, pokazy,
3. Zabawy, psychodramy parateatralne
4. utrwalanie pożądanych nawyków i czynności rutynowych
|
1. Uczeń posiada podstawowe nawyki higieniczne i doskonali czynności potrzebne w samodzielnej egzystencji: – myje ręce przed posiłkiem, po wyjściu z toalety i zawsze wtedy, gdy są brudne, – potrafi prawidłowo szczotkować zęby, – myje zęby rano, wieczorem i po każdym posiłku, – potrafi dbać o higienę całego ciała, – dba o estetykę wyglądu zewnętrznego, – potrafi samodzielnie ubrać się stosownie do pogody, 2. Posiada nawyki związane z aktywnością ruchową : – aktywnie uczestniczy w zorganizowanych zajęciach sportowych i rekreacyjnych, – potrafi spędzać czas wolny w formie aktywności ruchowej, – potrafi zachowywać się w sposób bezpieczny podczas zabaw i gier sportowych.
|
wychowawcy klas i grup wychowawczych, pedagog, oraz inni nauczyciele Ośrodka
cały rok szkolny według programów i szczegółowych planów pracy z uczniem |
– zapisy w dziennikach – analiza scenariuszy zajęć
|
4.Uczeń radzi sobie z sytuacjami trudnymi w szkole i środowisku społecznym |
uczniowie klas I, II, III, grupy wychowawcze |
1.Zajęcia z klasą lub grupą wychowawczą 2.rozmowy wspierające 3.funkcjonowanie osobiste ucznia na terenie placówki 4. utrwalanie pożądanych nawyków i czynności rutynowych 5.Spotkania z udziałem pedagoga szkolnego |
1.Uczeń posiada umiejętność rozwiązywania konfliktów bez używania przemocy : – uczeń nie przejawia zachowań agresywnych w komunikacji z otoczeniem, – potrafi właściwie reagować na negatywne zachowania kolegów, – stosuje formy grzecznościowe w stosunku do kolegów i dorosłych, 2. Uczeń pomaga innym: – potrafi pomóc kolegom w trudnych sytuacjach i codziennych czynnościach, – dokładnie wypełnia swoje obowiązki, nawet te z większym stopniem trudności. 3. Uczeń reaguje na nieprawidłowe zjawiska : – rozróżnia zachowania właściwe od niewłaściwych, – w sytuacjach zagrożenia reaguje prawidłowo, oraz potrafi także zwrócić się o pomoc do osób dorosłych.
|
Wychowawcy klas i grup wychowawczych, nauczyciele, psycholog, pedagog, logopeda
cały rok szkolny |
– analiza scenariuszy spotkań – zapisy w dziennikach
|
II ETAP EDUKACYJNY- DLA UCZNIÓW UPOŚLEDZONYCH W STOPNIU UMIARKOWANYM
Cel, umiejętności, Wiedza
|
Adresaci |
Sposób realizacji treści programu |
Oczekiwane efekty |
Odpowiedzialni, terminy |
Ewaluacja, sposoby dokumentacji |
1.Kształtowanie indywidualnych umiejętności interpersonalnych, oraz integracji zespołu. |
uczniowie klasy IV |
1.Zajęcia z klasą lub grupą wychowawczą. 2.Realizowana problematyka : – współdziałanie w grupach w osiąganiu wspólnego celu – prace zespołowe w różnorodnych formach działania zbiorowego. 3.Rozmowy wspierające. |
1. Uczniowie potrafią współpracować w grupach, 2.Uczeń posiada umiejętność współdziałania zespole klasowym. |
wychowawcy klas i grup wychowawczych, psycholog, pedagog. październik, listopad, |
– zapisy w dzienniku. – analiza scenariuszy zajęć. |
2.Eliminowanie niepowodzeń szkolnych i życiowych, poprzez rozwijanie zdolności komunikacji |
uczniowie klasy IV, V, VI |
1.Problemy wychowawczo- profilaktyczne realizowane przy pomocy : -konsultacji specjalistycznych, -terapii pedagog. -terapii logoped. -zajęć rewalid. |
1.Wyrównywanie braków edukacyjnych i zmniejszanie zasięgu deficytów rozwojowych : – utrudniających komunikację z innymi ludźmi, – utrudniających zdolności percepcyjne, – utrudniających procesy intelektualne. |
pedagog, psycholog, logopeda, wychowawcy klas i grup wychowawczych i inni nauczyciele cały rok szkolny |
– zapisy w dziennikach |
3.. Kształtowanie u uczniów umiejętności budowania dobrej samooceny, potrzebnej do prawidłowego rozwoju osobowości |
uczniowie klasy IV, V |
1.Zajęcia z klasą lub grupą wychowawczą. 2. Problematyka : -identyfikacja własnych mocnych i słabych stron – budowanie pozytywnego obrazu własnej osoby |
1. Uczeń w stopniu podstawowym odróżnia własne mocne i słabe strony. 2.Uczeń potrafi pokazać swoje osiągnięcia i pochwalić się nimi. |
nauczyciele, wychowawcy klas i grup wychowawczych. grudzień, luty, maj. |
– zapisy w dziennikach – analiza scenariuszy |
4. Uczeń radzi sobie z sytuacjami trudnymi w szkole i środowisku społecznym. |
uczniowie klas IV, V, VI, grupy wychowawcze |
1.Zajęcia z klasą lub grupą wychowawczą 2.rozmowy wspierające 3.funkcjonowanie osobiste ucznia na terenie placówki 4. utrwalanie pożądanych nawyków i czynności rutynowych 3.Spotkania z udziałem pedagoga szkolnego |
1.Uczeń posiada umiejętność rozwiązywania konfliktów bez używania przemocy : – uczeń nie przejawia zachowań agresywnych w komunikacji z otoczeniem – potrafi właściwie reagować na negatywne zachowania kolegów, – stosuje formy grzecznościowe w stosunku do kolegów i dorosłych, – uczeń wie, że działając impulsywnie, bądź agresywnie może wyrządzić krzywdę innym lub spowodować szkodę. 2. Uczeń pomaga innym: – potrafi pomóc kolegom w trudnych sytuacjach i codziennych czynnościach, – dokładnie wypełnia swoje obowiązki, nawet te, które są trudne w realizacji lub budzą niechęć. 3. Uczeń reaguje na nieprawidłowe zjawiska : – rozróżnia zachowania właściwe od niewłaściwych, – w sytuacjach zagrożenia reaguje prawidłowo, oraz potrafi także zwrócić się o pomoc do osób dorosłych.
|
pedagog, psycholog, logopeda, wychowawcy klas i grup wychowawczych i inni nauczyciele cały rok szkolny
|
– analiza scenariuszy spotkań – zapisy w dziennikach
|
5. Nabywanie przez uczniów minimum wiedzy dotyczącej zagrożeń dla zdrowia |
uczniowie klasy IV, V, VI, grupy wychowawcze |
1.Zajęcia z klasą lub grupą wychowawczą. 2.Zajęcia z klasą pogadanki z udziałem pielęgniarki szkolnej, 3.Spotkania z udziałem pedagoga szkolnego |
1. Uczeń nie przyjmuje poczęstunku w postaci papierosów, alkoholu, dopalaczy i innych nieznanych substancji, ponieważ wie, że szkodzą jego zdrowiu i życiu. Uczeń nie przyjmuje poczęstunku od osób przypadkowo spotkanych. 2. Uczeń z własnej inicjatywy nie pali papierosów, nie pije alkoholu i nie używa środków i lekarstw nieznanego pochodzenia, ponieważ wie że mogą szkodzić jego zdrowiu i mogą zagrozić jego życiu. Uczeń wie, że może zostać ukarany
|
Wychowawcy klas i grup wychowawczych, inni nauczyciele Ośrodka,, psycholog, pedagog, pielęgniarka szkolna grudzień, luty maj |
– zapisy w dziennikach – ocena efektów podjętych działań |
6. Na drodze do samodzielnej egzystencji uczeń prowadzi zdrowy tryb życia |
uczniowi klas IV, V, VI oraz grupy wychowawcze |
Pogadanki, prelekcje, pokazy, utrwalanie pożądanych nawyków i czynności rutynowych
Realizowane na różnorodnych zajęciach edukacyjnych, zajęciach wychowania fizycznego i rożnych zorganizowanych formach aktywności ruchowej. |
1. Uczeń posiada podstawowe nawyki higieniczne i doskonali czynności potrzebne w samodzielnej egzystencji: – myje ręce przed posiłkiem, po wyjściu z toalety i zawsze wtedy, gdy są brudne, – potrafi prawidłowo szczotkować zęby, – myje zęby rano, wieczorem i po każdym posiłku, – potrafi dbać o higienę całego ciała, – dba o estetykę wyglądu zewnętrznego, – potrafi samodzielnie ubrać się stosownie do pogody, 2. Posiada nawyki związane z aktywnością ruchową : – aktywnie uczestniczy w zorganizowanych zajęciach sportowych i rekreacyjnych, – potrafi spędzać czas wolny w formie aktywności ruchowej, – potrafi zachowywać się w sposób bezpieczny podczas zabaw i gier sportowych. 3. Uczeń posiada podstawowe minimum wiedzy na temat zdrowego odżywiania: – zna negatywne skutki nadmiernego spożywania słodyczy, – chętnie spożywa warzywa i owoce, – myje przed spożyciem warzywa i owoce. – nie pije wody nieprzegotowanej i pochodzącej z nieznanych źródeł, |
wychowawcy klas i grup wychowawczych, pedagog, oraz inni nauczyciele Ośrodka
cały rok szkolny według programów i szczegółowych planów pracy z uczniem |
– zapisy w dziennikach – analiza scenariuszy zajęć
– ocena zachowań i postaw uczniów
|
GIMNAZJUM- DLA UCZNIÓW UPOŚLEDZONYCH W STOPNIU LEKKIM
Cel, umiejętności, Wiedza
|
Adresaci |
Sposób realizacji treści programu |
Oczekiwane efekty |
Odpowiedzialni, terminy |
Ewaluacja, sposoby dokumentacji |
1. Kształtowanie u uczniów umiejętności interpersonalnych |
uczniowie klasy I, grupy wychowawcze uczniowie klasy II, grupy wychowawcze uczniowie klasy III, grupy wychowawcze |
1.Zajęcia z klasą lub grupą wychowawczą,
2.Formy realizacji zadań :
– filmy edukacyjne, – pogadanki – porozumiewanie się werbalne i niewerbalne – rozmowy kierowane – nauka poprzez naśladowanie |
1.Uczeń potrafi właściwie odczytywać komunikaty werbalne i pozawerbalne 2. Uczeń, jako członek rodziny (kl. I): – uczeń identyfikuje się z rodziną
3. uczeń, jako członek społeczności klasowej i szkolnej (kl. II ): – uczeń identyfikuje się ze społecznością klasową i szkolną 4.uczeń, jako członek społeczności lokalnej(kl. III ): – uczeń aktywnie uczestniczy w życiu środowiska lokalnego – uczeń korzysta z dóbr kultury |
wychowawcy klas, wychowawcy grup wychowawczych , pedagog i inni nauczyciele Ośrodka październik, listopad, grudzień, styczeń |
-zapisy w dziennikach -analiza doboru scenariuszy zajęć i filmów edukacyjnych
|
2. Podnoszenie poziomu świadomego kontrolowania i modelowania własnych zachowań, oraz budowanie u ucznia systemu wartości |
1.Zajęcia z klasą lub grupą wychowawczą 2.Realizowana Problematyka zajęć: – samoocena – zrozumienie różnych norm społecznych, przekonań, kultur, tolerancja – postawy i zachowania – tworzenie własnej hierarchii wartości. 3.Spotkania z udziałem psychologa i pedagoga szkolnego |
1 . Uczeń zachowuje się w sposób społecznie akceptowany : – uczeń zna podstawowe normy społeczne, wartości pozytywne i negatywne zjawiska. – uczeń dokonuje właściwych wyborów i przestrzega podstawowe normy społeczne. 3. Zna sposoby rozwiązywania konfliktów i radzenia sobie ze stresem : – uczeń wie, jak w pozytywny sposób redukować napięcia emocjonalne, – uczeń rozwiązuje swoje problemy w sposób kulturalny i konstruktywny – w sytuacjach zagrożenia reaguje prawidłowo, oraz potrafi także zwrócić się o pomoc do osób dorosłych. 4.Uczeń ma poczucie własnej wartości na tle grupy lub klasy: – wierzy we własne możliwości, zdolności, umiejętności – właściwie rozwija samoocenę -zna swoje słabe i mocne strony, |
Wychowawcy klas i grup wychowawczych, psycholog, pedagog, . grudzień, luty maj czerwiec |
||
3. Rozwijanie wśród uczniów kultury zdrowotnej i profilaktyki uzależnień. |
uczniowie wszystkich klas gimnazjum, grupy wychowawcze |
1.Zajęcia z klasą lub grupą wychowawczą, 2. Formy realizacji zadań : – filmy edukacyjne, – pogadanki – rozmowy kierowane – treści związane z identyfikacją zagrożeń – podstawowe umiejętności dotyczące ochrony zdrowia i higieny ciała
3.Spotkania z udziałem pedagoga szkolnego
4.Zajęcia z klasą pogadanki z udziałem pielęgniarki szkolnej,
|
1. Uczeń posada wiedzę na temat zdrowego stylu życia i posiada właściwe nawyki prozdrowotne: – uczeń zna wzorce zdrowego stylu życia – zna działanie i czynniki szkodliwe dla zdrowia, – dba o wygląd iuczeń stosuje w praktyce zdobyte wiadomości z zakresu higieny, – odżywia się zdrowo – dba w życiu codziennym o swoje zdrowie, – uczeń posiada wiedzę na temat aktywnych i społecznie akceptowanych form spędzania czasu wolnego,uprawia różne formy rekreacji lub sportu, – realizuje różne zainteresowania w obszarze promocji zdrowia. 2. Uczeń zdobywa zasób wiedzy dotyczącej okresu dojrzewania i wchodzenia w dorosłość : – uczeń dostrzega zmiany w swoim organizmie – dostrzega różnice płci 3. Uczeń posiada wiedzę na temat zagrożeń wynikających z nadużywania środków odurzających, alkoholu i nikotyny : – uczeń zna szkodliwość działania środków psychoaktywnych na organizm człowieka – rozpoznaje sygnały, objawy wskazujące na użycie środków psychoaktywnych, – zna skutki prawne, moralne i społeczne i zdrowotne używania środków odurzających, alkoholu i nikotyny, -uczeń umie dokonywać właściwych(społecznie akceptowanych) wyborów w w oparciu o posiadaną wiedzę, – uczeń rozpoznaje w jakich sytuacjach może się zetknąć z nikotyną, alkoholem, dopalaczami i narkotykami, – uczeń umie poradzić sobie z presją grupy i środowiska. |
Wychowawcy klas i grup wychowawczych, inni nauczyciele Ośrodka,, psycholog, pedagog, pielęgniarka szkolna cały rok szkolny według programów i szczegółowych planów pracy z uczniem |
– zapisy w dziennikach – analiza doboru scenariuszy zajęć i filmów edukacyjnych i metod pracy |
Bezpieczne korzystanie ze środków komunikacji |
uczniowie wszystkich klas gimnazjum, grupy wychowawcze |
1.Zajęcia z klasą lub grupą wychowawczą, 2. Formy realizacji zadań : – filmy edukacyjne, – pogadanki – rozmowy kierowane – wycieczki edukacyjne – treści związane z identyfikacją zagrożeń |
1. Uczeń potrafi korzystać ze środków komunikacji w sposób bezpieczny dla siebie i niezagrażający innym : – uczeń rozpoznaje zagrożenia związane z niewłaściwym zachowaniem podczas korzystania ze środków komunikacji, -posiada umiejętności bezpiecznych zachowań podczas korzystania ze środków komunikacji publicznej.
– uczeń umie wybrać numery alarmowe telefonów i właściwie zareagować.
|
wychowawcy klas, wychowawcy grup wychowawczych i inni nauczyciele Ośrodka wrzesień, kwiecień. |
-zapisy w dziennikach
-analiza doboru scenariuszy
zajęć i filmów edukacyjnych i metod pracy |
GIMNAZJUM- DLA UCZNIÓW UPOŚLEDZONYCH W STOPNIU UMIARKOWANYM
Cel, umiejętności, Wiedza
|
Adresaci |
Sposób realizacji treści programu |
Oczekiwane efekty |
Odpowiedzialni, terminy |
Ewaluacja, sposoby dokumentacji |
1. Rozwijanie wśród uczniów kultury zdrowotnej i profilaktyki uzależnień. |
Uczniowie kl. I, II i III |
1.Zajęcia z klasą lub grupą wychowawczą, 2. Formy realizacji zadań : – filmy edukacyjne, – pogadanki – rozmowy kierowane – treści związane z identyfikacją zagrożeń – podstawowe umiejętności dotyczące ochrony zdrowia i higieny ciała
3.Spotkania z udziałem pedagoga szkolnego
4.Zajęcia z klasą pogadanki z udziałem pielęgniarki szkolnej,
|
1. Uczeń posada podstawową wiedzę na temat zdrowego stylu życia i posiada właściwe nawyki prozdrowotne: – zna działanie i czynniki szkodliwe dla zdrowia, – dba o swój wygląd ihigienę osobistą, – dba w życiu codziennym o swoje zdrowie, – uczeń chętnie korzysta z prozdrowotnych form spędzania czasu wolnego,uprawia różne formy rekreacji lub sportu, – odżywia się właściwie. 2. Uczeń zdobywa podstawowy zasób wiedzy dotyczącej okresu dojrzewania i wchodzenia w dorosłość : – uczeń dostrzega zmiany w swoim organizmie – dostrzega różnice płci – rozpoznaje i nazywa uczucia – wie do kogo się zwrócić o pomoc 3. Uczeń posiada odpowiedni zasób wiedzy na temat zagrożeń wynikających z nadużywania środków odurzających, alkoholu i nikotyny : – uczeń zna skutki szkodliwości nałogów, – uczeń rozpoznaje w jakich sytuacjach może się zetknąć z nikotyną, alkoholem, dopalaczami i narkotykami, – uczeń umie poradzić sobie z presją grupy i środowiska – potrafi podjąć odmowną decyzję – przestrzega zakazu palenia papierosów i spożywania alkoholu na terenie szkoły. |
Wychowawcy klas i grup wychowawczych, inni nauczyciele Ośrodka,, psycholog, pedagog, pielęgniarka szkolna cały rok szkolny według programów i szczegółowych planów pracy z uczniem |
– zapisy w dziennikach – analiza doboru scenariuszy zajęć i filmów edukacyjnych |
2. Radzenie sobie w sytuacjach nowych, trudnych i konfliktowych. |
Uczniowie kl. I, II i III |
1.Zajęcia z klasą lub grupą wychowawczą 2.rozmowy wspierające 3.funkcjonowanie osobiste ucznia na terenie placówki 4. utrwalanie pożądanych nawyków i czynności rutynowych 3.Spotkania z udziałem pedagoga szkolnego |
1. rozwiązywanie konfliktów oraz problemów w domu i w szkole : – uczeń potrafi ugodowo rozwiązywać drobne konflikty i nieporozumienia, – wie, do kogo zwrócić się o pomoc w sytuacjach trudnych i konfliktowych, – uczeń próbuje radzić sobie z negatywnymi emocjami. 2.Uczeń posiada umiejętność oceny sytuacji życiowych i zagrożeń pochodzących ze środowiska : – zachowuje ostrożność w nieznanym środowisku – ocenia własne zachowania i zachowania innych pod względem bezpieczeństwa, – potrafi być asertywny – zachowuje ostrożność w kontaktach z obcymi |
wychowawcy klas, wychowawcy grup wychowawczych , nauczyciele, psycholog, pedagog . wrzesień, listopad, luty kwiecień |
|
3. Bezpieczne korzystanie ze środków komunikacji publicznej |
Uczniowie kl. I, II i III |
1.Zajęcia z klasą lub grupą wychowawczą, 2. Formy realizacji zadań : – filmy edukacyjne, – pogadanki – rozmowy kierowane – wycieczki edukacyjne – treści związane z identyfikacją zagrożeń |
1. Uczeń potrafi korzystać ze środków komunikacji w sposób bezpieczny dla siebie i niezagrażający innym : – uczeń w stopniu wystarczającym rozpoznaje zagrożenia związane z niewłaściwym zachowaniem podczas korzystania ze środków komunikacji, -posiada umiejętności bezpiecznych zachowań podczas korzystania ze środków komunikacji publicznej. |
wychowawcy klas, wychowawcy grup wychowawczych , nauczyciele, cały rok szkolny wrzesień, październik, kwiecień, maj. |
– zapisy w dziennikach – analiza doboru scenariuszy zajęć i filmów edukacyjnych i metod pracy |
ZASADNICZA SZKOŁA ZAWODOWA SPECJALNA
Cel, umiejętności, Wiedza |
Adresaci |
Sposób realizacji treści programu |
Oczekiwane efekty |
Odpowiedzialni, terminy |
Ewaluacja, sposoby dokumentacji |
1. Podnoszenie poziomu świadomego kontrolowania i modelowania własnych zachowań, oraz budowanie u ucznia trwałego systemu wartości |
uczniowie klasy zasadniczej szkoły zawodowej specjalnej |
1.Zajęcia w klasach i grupach wychowawczych. 2.Lekcje wych. z udziałem zaproszonych specjalistów 3.Identyfikacja czynników, które wpływają na system wartości. 4. Pogadanki na temat: -samokontrola -radzenie sobie z presją grupy -poszukiwanie pomocy -gospodarowanie czasem wolnym – identyfikacja ryzyka dla siebie i innych, wiedza związana z zagrożeniami |
1. Uczeń zachowuje się w sposób społecznie akceptowany : – zna podstawowe emocje, ich podłoże i konsekwencje oraz umie je właściwie wyrażać. – podejmuje próby wyrażania agresji i rywalizacji w sposób nieszkodliwy społecznie, – potrafi właściwie komunikować się z otoczeniem, zna ogólne zasady komunikacji społecznej. – zna sposoby radzenia sobie z lękami. 2. Zna sposoby rozwiązywania konfliktów i radzenia sobie ze stresem : – rozumie, na czym polega sytuacja konfliktowa i potrafi ją rozwiązać według poznanego schematu. – uczeń rozpoznaje zagrożenia związane z niewłaściwym zachowaniem i agresją. 3.Uczeń ma poczucie własnej wartości, ma szacunek do innych ludzi, zbiorowości i społeczeństwa : – wierzy we własne możliwości, zdolności, umiejętności – potrafi dokonać prawidłowej samooceny, – szanuje pracę i dokonania innych ludzi. |
Wychowawcy klas i grup wychowawczych, psycholog, pedagog, . październik, grudzień, luty, marzec, maj, czerwiec
|
– zapisy w dziennikach
– analiza materiałów edukacyjnych |
2. Rozwijanie wśród uczniów kultury zdrowotnej i profilaktyki uzależnień. |
uczniowie klasy zasadniczej szkoły zawodowej specjalnej |
1.Zajęcia wychowawcze z klasą lub grupą wychowawczą, 2.Zajęcia zawodowe, i inne przedmioty nauczania w następujących formach pracy: – filmy edukacyjne, – pogadanki – rozmowy kierowane – prezentacja treści związanych z identyfikacją zagrożeń – treści związane z ochroną zdrowia i higieną ciała |
1. Uczeń posada wiedzę na temat zdrowego stylu życia i posiada właściwe nawyki prozdrowotne: – zna i potrafi korzystać ze społecznie akceptowanych form spędzania czasu wolnego, – bierze czynny udział w imprezach sportowych (angażuje się w treningi i przygotowanie imprez), – aktywnie uprawia sport. – uczeń orientuje się w problematyce „prawidłowego żywienia”, – ma ukształtowane, prawidłowe nawyki higieniczne, – uczeń potrafi samodzielnie zorganizować sobie czas . – zna zasady BHP podczas praktyk zawodowych, nauki w szkole i zajęć w internacie – zna podstawowe przepisy ruchu drogowego. – zna rolę seksualności w życiu człowieka, wie jak odpowiedzialnie z niej korzystać. – umie chronić swoją intymność i nietykalność cielesną, ma szacunek dla własnego ciała i ciała innej osoby. 3. Uczeń posiada wiedzę na temat zagrożeń wynikających z nadużywania środków odurzających, alkoholu i nikotyny : – zna środki psychoaktywne i ich szkodliwy wpływ na zdrowie, – wie, czym jest uzależnienie i zna jego podstawowe mechanizmy, – zna sposoby odmawiania i podejmuje próby przeciwstawiania się presji rówieśników, – w przypadku uzależnienia próbuje zerwać z nałogiem, – zna związek między zażywaniem narkotyków i alkoholu a AIDS, – wie, że posiadanie i zażywanie narkotyków jest sprzeczne z prawem. – wie, jakie są formy pomocy dla osób uzależnionych, zna osoby i instytucje powołane do jej udzielania, – umie krytycznie przyjmować słowa reklam, piosenek i filmów. – uczeń zna i stosuje zasady zachowania asertywnego |
Wychowawcy klas i grup wychowawczych, inni nauczyciele Ośrodka,, psycholog, pedagog, pielęgniarka szkolna cały rok szkolny według programów i szczegółowych planów pracy z uczniem
|
– zapisy w dziennikach
– analiza materiałów edukacyjnych
|
SZKOŁA PRZYSPASABIAJĄCA DO PRACY- DLA UCZNIÓW UPOŚLEDZONYCH W STOPNIU UMIARKOWANYM
Cel, umiejętności, Wiedza
|
Adresaci |
Sposób realizacji treści programu |
Oczekiwane efekty |
Odpowiedzialni, terminy |
Ewaluacja, sposoby dokumentacji |
1.Doskonalenie umiejętności postrzegania własnej osoby oraz budowanie samoświadomości |
uczniowie klasy I ,II, III |
1.Zajęcia wychowawcze z klasą lub grupą wychowawczą, 2.Zajęcia prowadzone w formie :
– pogadanek, – dyskusji, – rozmów kierowanych na zajęciach przedmiotowych i zajęciach z wychowawcami |
1.Uczeń doskonali zdolność postrzegania i wyodrębniania własnej podmiotowość : – uczeń umie opisać własne cechy charakteru , wygląd , umiejętności, – umie ocenić własne zachowania 2. uczeń wzmacniania poczucie własnej wartości: – posiada poczucie bycia kimś, – buduje tożsamości odróżniającą go- jako jednostkę od innych, – umacnia wiarę, że własna aktywność w znacznym stopniu zależy od niego samego. |
Wychowawcy klas i grup wychowawczych, psycholog, pedagog, cały rok szkolny według programów i szczegółowych planów pracy z uczniem
|
– zapisy w dzienniku
|
Rozwijanie kultury zdrowotnej i profilaktyki uzależnień |
uczniowie klasy I ,II, III |
1.Zajęcia wychowawcze z klasą lub grupą wychowawczą, 2.Zajęcia prowadzone w formie :
– pogadanki, – dyskusji, – filmów eduk. – rysunki – udział uczniów w imprezach szkolnych i konkursach tematycznych |
1. Uczeń zna najważniejsze zasady i ma podstawową wiedzę z zakresu ochrony oraz promocji zdrowego stylu życia : – uczeń dba o higienę osobistą i estetyczny wygląd, – potrafi w działaniach praktycznych stosować zasady zdrowego żywienia, – uczeń posiada utrwaloną wiedzę o rozwoju człowieka – ze szczególnym uwzględnieniem aspektu seksualności, – uczeń posiada wiedzę na temat aktywnych i społecznie akceptowanych form spędzania czasu wolnego, – uczeń stosuje zasad bezpieczeństwa w szkole i poza nią. 2. Uczeń doskonali postawę asertywności wobec przejawów agresji i przemocy, oraz w sytuacji kontaktu z nikotyną, alkoholem i innymi substancjami psychoaktywnymi stanowiącymi zagrożenie dla jego zdrowia : – uczeń ma utrwaloną podstawową wiedzę na temat szkodliwości i skutków stosowania środków uzależniających, – uczeń potrafi właściwie ocenić zagrożenie związane z propozycją sięgnięcia po alkohol, nikotynę, dopalacze i narkotyki, – uczeń ma świadomość, że należy zażywać tylko leki zalecone przez lekarza. 3. Uczeń zdaje sobie sprawę z negatywnych skutków nadmiernego korzystania ze środków multimedialnych. |
Wychowawcy klas i grup wychowawczych, inni nauczyciele Ośrodka,, psycholog, pedagog, pielęgniarka szkolna cały rok szkolny według programów i szczegółowych planów pracy z uczniem |
– zapisy w dzienniku – analiza materiałów edukacyjnych |
Przygotowanie do samodzielnej egzystencji, orazwzmacnianie zachowań aprobowanych społecznie. |
uczniowie klasy I ,II, III
|
1.Zajęcia wychowawcze z klasą lub grupą wychowawczą. 2.Zajęcia prowadzone w formie: -pogadanki , -dyskusje, – rozmów kierowanych na zajęciach przedmiotowych i zajęciach z wychowawcami -wycieczki, -udział w imprezach okolicznościowych
|
1. Uczeń zna normy i zasady współżycia społecznego w grupie: – uczeń utrwala normy i zasady poprzez konsekwentne ich wdrażanie i eliminację niepożądanych społecznie zachowań, -potrafi pełnić stosowne do okoliczności role społeczne 3. Uczeń potrafi dobrze komunikować się z innymi osobami i z najbliższym otoczeniem : – potrafi odreagować napięcia emocjonalne i radzi sobie z silnymi emocjami, – potrafi prawidłowo rozwiązywać sytuacje konfliktowe, – ma poczucie koleżeństwa, potrafi pomagać innym, – ma wypracowane umiejętności prawidłowego porozumiewania się z innym, na zasadzie życzliwości i szacunku do drugiej osoby;
|
wychowawcy klas, wychowawcy grup wychowawczych , nauczyciele cały rok szkolny zgodnie z planami pracy |
– zapisy w dzienniku – analiza wykorzystywanych materiałów edukacyjnych
|
UZUPEŁNIAJĄCE LICEUM OGÓLNOKSZTAŁCĄCE SPECJALNE
Cel, umiejętności, Wiedza
|
Adresaci |
Sposób realizacji treści programu |
Oczekiwane efekty |
Odpowiedzialni, terminy |
Ewaluacja, sposoby dokumentacji |
||
1. Podtrzymywanie i utrwalanie umiejętności dotyczących zachowania w sytuacjach trudnych i konfliktowych |
uczniowie klasy I ULO |
1.Zajęcia wychowawcze z klasą lub grupą wychowawczą, 2.Zajęcia prowadzone w formie: -prelekcji z udziałem specjalistów, – samokontroli, – informacji o zagrożeniach dla zdrowia, – poszukiwanie źródła pomocy, |
1. Uczeń poszerza wiedzę na temat istoty stresu, jego objawów i uwarunkowań. 2. Uczeń potrafi radzić sobie ze stresem : – ma ukształtowane umiejętności zapobiegania negatywnym skutkom stresu, – potrafi redukować skutki napięcia emocjonalnego, – nabywa umiejętność odpierania presji środowiska, – uczeń świadomie kontroluje swoje zachowanie |
wychowawcy klas, wychowawcy grup wychowawczych , nauczyciele grudzień, luty maj czerwiec |
– zapisy w dzienniku – analiza treści |
||
Podnoszenie poziomu świadomego kontrolowania i modelowania własnych zachowań, oraz budowanie u ucznia trwałego systemu wartości
|
uczniowie klasy I ULO |
1. Lekcje wychowawcze, zajęcia w klasie lub zajęcia grup wychowawczych,
2.Zajęcia prowadzone w formie: – pogadanki – dokonywania właściwych wyborów, – dyskusji klasowych – samooceny, – umiejętne – burzy mózgów – poszukiwania sposobów gospodarowania czasem wolnym 3.Spotkania z udziałem psychologa i pedagoga szkolnego |
1. Refleksje ucznia nad systemem wartości : -uczeń dokonuje krytycznej analizy własnego postępowania, potrafi go oceniać i modyfikować. – uczeń właściwie ocenia postępowanie innych ludzi.
2.Uczeń zachowuje się w sposób społecznie akceptowany : – zna podstawowe emocje, ich podłoże i konsekwencje oraz umie je właściwie wyrażać. – wie, co to jest terytorium psychologiczne człowieka, stara się je zachowywać, nie przekraczając terytoriów innych osób. – podejmuje próby wyrażania agresji i rywalizacji w sposób nieszkodliwy społecznie, – potrafi właściwie komunikować się z otoczeniem, zna ogólne zasady komunikacji społecznej. – zna sposoby radzenia sobie z lękami. 2. Zna sposoby rozwiązywania konfliktów : – rozumie, na czym polega sytuacja konfliktowa i potrafi ją rozwiązać według poznanego schematu. – umie odróżnić zachowania asertywne od agresywnych, próbuje w sposób konstruktywny przedstawić swoje stanowisko, – uczeń rozpoznaje zagrożenia związane z niewłaściwym zachowaniem i agresją. 3.Uczeń ma poczucie własnej wartości, ma szacunek do innych ludzi, zbiorowości i społeczeństwa : – wierzy we własne możliwości, zdolności, umiejętności – potrafi dokonać prawidłowej samooceny, – szanuje pracę i dokonania innych ludzi, – obce są mu postawy – takie jak : nacjonalizm, faszyzm i szowinizm.
|
wychowawcy klas, wychowawcy grup wychowawczych , nauczyciele cały rok szkolny według programów i szczegółowych planów pracy z uczniem |
– zapisy w dzienniku – analiza treści |
||
3. Rozwijanie wśród uczniów kultury zdrowotnej i profilaktyki uzależnień. |
1.Zajęcia z klasą lub grupą wychowawczą, 2. Formy realizacji zadań : – filmy edukacyjne, – pogadanki – rozmowy kierowane – treści związane z identyfikacją zagrożeń – podstawowe umiejętności dotyczące ochrony zdrowia i higieny ciała
3.Spotkania z udziałem pedagoga szkolnego
4.Zajęcia z klasą pogadanki z udziałem pielęgniarki szkolnej, 5.Udział uczniów w programach profilaktycznych 6. Udział w konkursach |
|
Wychowawcy klas i grup wychowawczych, inni nauczyciele Ośrodka,, psycholog, pedagog, pielęgniarka szkolna cały rok szkolny według programów i szczegółowych planów pracy z uczniem |
– |
6. Działania bezpośrednio skierowane do nauczycieli
Cel działania |
Adresaci |
Sposób realizacji
|
Oczekiwane efekty |
Odpowiedzialni, terminy |
Ewaluacja, sposoby dokumentacji
|
Selekcja grup ryzyka |
uczniowie wszystkich klas i grup wychowawczych w Ośrodku |
– Na bieżąco obserwacja uczniów, diagnoza postaw, analiza środowiska wychowawczego. – Uczeń objęty jest zajęciami specjalistycznymi w szkole. |
1.tworzenie bazy danych do dalszej pracy z uczniem
2. zbudowanie charakterystyki wychowawczej ucznia
3. zmiana postawy ucznia |
wychowawcy klas, wychowawcy grup wychowawczych , inni nauczyciele Ośrodka, psycholog, pedagog szkolny . działanie prowadzone cały rok szkolny a w szczególności na początku i koniec każdego półrocza |
-analiza postaw i zachowań uczniów – stałe, okresowe lub wyrywkowe (kontrolne) monitorowanie zachowań
|
Reakcja na przejawy zachowań niewłaściwych i agresji. |
uczniowie wszystkich klas i grup wychowawczych w Ośrodku |
– Reagowanie na każdy przejaw agresji. – Konsekwentne wpisywanie informacji o negatywnych zachowaniach w zeszycie uwag prowadzonym przez wychowawcę – Wzmożona kontrola miejsc sprzyjających ujawnianiu się przemocy – korytarze, łazienki. |
1.zwiększenie konsekwencji w działaniach wychowawczo- profilaktycznych,
2. zmniejszenie ilości niekorzystnych zjawisk i incydentów wychowawczych |
wychowawcy klas, wychowawcy grup wychowawczych , inni nauczyciele Ośrodka, psycholog, pedagog szkolny . członkowie Zespołu ds. Wychowania i Profilaktyki. cały rok szkolny |
-dokumentacja wychowawcza |
Kształtowanie umiejętności postępowania w sytuacjach kryzysowych. |
uczniowie wszystkich klas i grup wychowawczych w Ośrodku, rodzice, środowisko społeczne uczniów
|
– Odwoływanie się do norm postępowania przyjętych w szkole. Współpraca z pracownikami policji, Straży Miejskiej, Publicznej Poradni Psychologiczno – pedagogicznej. |
1. skala i formy działań stosowane w zależności od potrzeb placówki,
2.stosowanie przyjętych procedur
3. stosowanie aktualnych przepisów prawnych określających ramy postępowania z uczniem, jego rodziną .
|
Dyrektor Ośrodka, Dyrektor Szkoły, Kierownik Ośrodka, członkowie Zespołu ds. Wychowania i Profilaktyki, wychowawcy klas, wychowawcy grup wychowawczych , inni nauczyciele Ośrodka, psycholog, pedagog szkolny . |
-dokumentacja wychowawcza,
protokoły posiedzeń rad pedagogicznych |
Wspieranie ucznia w jego problemach rodzinnych i ekonomicznych |
Uczniowie i ich rodziny |
1. rozpoznawanie i diagnozowanie problemów uczniów
2.współpraca z pracownikami ośrodków pomocy społecznej, poradnią psychologiczno – pedagogiczną organizowanie wsparcia psychologicznego i materialnego |
|
wychowawcy klas, wychowawcy grup wychowawczych , nauczyciele, psycholog, pedagog . cały rok szkolny |
dokumentacja wychowawczo- opiekuńcza |
Wsparcie nauczycieli |
nauczyciele |
Spotkania członków Zespołu ds. Wychowania i Profilaktyki – tworzenie grup wsparcia dla nauczycieli – współpraca z psychologiem i pedagogiem szkolnym |
1. Doskonalenie zawodowe nauczycieli : – samokształcenie w obszarach działań profilaktycznych , – korzystanie z literatury specjalistycznej, – podnoszenie umiejętności warsztatowych, – doskonalenie działań wychowawczych – doskonalenie form współdziałania i współpracy z rodziną, środowiskiem i instytucjami, które współpracują w obszarze wychowania.
2.Cykliczna wymiana doświadczeń.
|
cały rok członkowie Zespołu ds. Wychowania i Profilaktyki, pedagog i psycholog szkolny według planów pracy i w zależności od bieżących potrzeb |
– ocena efektów podjętych działań |
Diagnoza zespołu klasowego lub grupy wychowawczej |
Dyrektor Ośrodka, Dyrektor Szkoły, nauczyciele, rodzice |
Diagnoza sytuacji wychowawczej zespołu klasowego lub grupy wychowawczej na podstawie : – dokumentacji wychowawczej, dzienników lekcyjnych i kół zainteresowań – anonimowych ankiet skierowanych do uczniów, rodziców, nauczycieli |
1.aktualna diagnoza grupy lub zespołu klasowego 2. możliwość budowanie sprawozdań półrocznych i rocznych z przebiegu pracy wychowawczo- profilaktycznej z zespołem klasowym lub grupą wychowawczą
|
Wychowawcy klas i grup wychowawczych, członkowie Zespołu ds. Wychowania i Profilaktyki, na początku i koniec każdego półrocza |
-analiza wyników pracy wychowawczej Z zespołem klasowym lub grupą wychowawczą
|
Diagnoza stanu placówki w aspekcie wychowania, opieki i profilaktyki |
Dyrektor Ośrodka, Dyrektor Szkoły, nauczyciele, wychowawcy, rodzice. |
Diagnoza sytuacji wychowawczej placówki na podstawie : – dokumentacji wychowawczej, – sprawozdań wychowawców, – anonimowych ankiet skierowanych do uczniów, rodziców, nauczycieli, – konsultacje z psychologiem i pedagogiem szkolnym sytuacji wychowawczej Ośrodka
|
1. aktualna i rzetelna diagnoza stanu placówki ,
2. budowanie sprawozdań półrocznych i rocznych z przebiegu pracy wychowawczo- profilaktycznej w Ośrodku w oparciu o rzeczywistą ocenę i przesłanki merytoryczne
|
wychowawcy psycholog, pedagog członkowie Zespołu ds. Wychowania i Profilaktyki, na początku i koniec każdego półrocza |
– analiza wyników |
7. Działania skierowane na środowisko rodzinne ucznia
Cel działania |
Adresaci |
Sposób realizacji
|
Oczekiwane efekty |
Odpowiedzialni, terminy |
Ewaluacja, sposoby dokumentacji |
Stała współpraca z rodzicami |
rodzice uczniów Ośrodka |
Spotkania indywidualne i klasowe. Wzajemna wymiana doświadczeń Prelekcje i pogadanki prowadzone przez specjalistów zależnie od potrzeb. Integracja ze środowiskiem rodziców – wspólne wycieczki, imprezy okolicznościowe. Angażowanie rodziców w realizację programu.
|
1.Zapoznanie rodziców z diagnozami i wnioskami z prowadzonej pracy wychowawczo- profilaktycznej – dotyczącej :
– ich dziecka, – zespołu klasowego lub grup wychowawczych, – szkoły, -Ośrodka.
2. Pedagogizacja rodziców |
wychowawcy klas i grup wychowawczych psycholog, pedagog szkolny, członkowie Zespołu ds. Wychowania i Profilaktyki.
|
dokumentacja wychowawczo- opiekuńcza |
Uświadomienie zjawiska agresji i przemocy w szkole.
|
rodzice uczniów Ośrodka |
Spotkania z wychowawcami, nauczycielami poszczególnych przedmiotów. Spotkania ze specjalistami zapraszanymi do szkoły. |
1. Poszerzenie wiedzy rodziców na temat istotnych problemów w obszarze wychowania, profilaktyki i opieki.
|
wychowawcy klas i grup wychowawczych, psycholog, pedagog szkolny. |
dokumentacja wychowawczo- opiekuńcza |
Uwrażliwienie na konieczność reagowania na wszelkie przejawy agresji wśród uczniów.
|
rodzice uczniów Ośrodka
|
Włączanie rodziców do działań na rzecz bezpieczeństwa w szkole np. dyżury podczas imprez szkolnych, wycieczek. Pogadanki i spotkania z uwzględnieniem tematów dotyczących tzw. „małej agresji”. Organizowanie Dni Otwartych.
|
1. umożliwienie rodzicom częstszego kontaktu z placówką,
2.pokazanie rodzicom z bliska realiów pracy opiekuńczo- wychowawczej i profilaktycznej,
3.poszerzenie wiedzy rodziców na temat konsekwencji w procesie wychowania
4.włączanie rodziców do systemu wychowawczego placówki
|
wychowawcy klas i grup wychowawczych, psycholog, pedagog szkolny i inni nauczyciele Ośrodka
|
dokumentacja wychowawczo- opiekuńcza |
Informacje dla rodziców. |
rodzice uczniów Ośrodka |
Umieszczanie informacji na tablicy ogłoszeń. |
1.dobry przepływ informacji o działaniach i organizacji pracy wychowawczo- profilaktycznej, opiekuńczej, |
wychowawcy klas i grup wychowawczych, psycholog, pedagog szkolny |
nośność informacji i reakcje rodziców |