PROGRAM PRACY WYCHOWAWCZEJ
DLA SPECJALNEGO OŚRODKA
SZKOLNO – WYCHOWAWCZEGO W STARACHOWICACH
SZKOŁA PODSTAWOWA SPECJALNA
GIMNAZJUM SPECJALNE
ZASADNICZA SZKOŁA ZAWODOWA SPECJALNA
SZKOŁA PRZYSPOSABIAJĄCA DO PRACY
GRUPY WYCHOWAWCZE
Opracowany w oparciu o:
1. Konstytucję RP.
2. Konwencję o Prawach Dziecka.
3. Ustawę o Systemie Oświaty.
4. Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 15 II 1999 w sprawie podstawy
programowej kształcenia ogólnego.
5.Rzadowy program na lata 2008-2013 ,,Bezpieczna i przyjazna szkoła’’
Spis treści
I. Naczelny Cel Wychowania……………………………………………………………. 3
II. Plan działań wychowawczych dla Szkoły Podstawowej………………………………. 5
III. Plan działań wychowawczych dla Gimnazjum Specjalnego……………………………….. 16
IV. Plan działań wychowawczych dla Zasadniczej Szkoły Zawodowej Specjalnej……… 24
V. Plan działań wychowawczych dla Szkoły Przysposabiającej do Pracy……………… 27
VII. Plan działań wychowawczych dla Grup Wychowawczych………………………… 34
VIII. Ramowy kalendarz imprez…………………………………………………………………………….. 37
IX. Ceremoniał szkoły…………………………………………………………………………………………. 40
Naczelny Cel Wychowania
WYCHOWANIE DZIECKA POTRAFIĄCEGO AKTYWNIE
I ŚWIADOMIE UCZESTNICZYĆ W ŻYCIU SPOŁECZNYM
ZADANIA SZKOŁY JAKO ŚRODOWISKA WYCHOWAWCZEGO
– Opieka wychowawców nad wszechstronnym rozwojem wychowanków (intelektualnym psycho – społecznym, zdrowotnym i moralnym).
– Skoordynowanie oddziaływań wychowawczych domu, szkoły i środowiska rówieśniczego, eliminowanie złych nawyków i wartości wyniesionych ze środowisk zdemoralizowanych.
– Kształtowanie u wychowanków umiejętności dokonywania wyborów i hierarchizacji
wartości (dążenie do dobra, prawdy i piękna w świecie).
– Kształtowanie u wychowanków poczucia wspólnoty z grupami społecznymi, w których uczestniczą (rodzina, klasa, grupa wychowawcza, środowisko lokalne, ojczyzna) i odpowiedzialności za ich funkcjonowanie.
– Uczenie właściwych zachowań w stosunku do zwierząt i otaczającej przyrody
(odpowiedzialność za stan środowiska naturalnego, w którym żyjemy).
– Wpojenie wychowankom umiejętności współżycia z innymi ludźmi (szacunku, tolerancji i umiejętności współpracy).
– Propagowanie atrakcyjnych form spędzania czasu wolnego, umożliwiających: uczestnictwo w kulturze; dbanie o własne zdrowie oraz czerpanie radości z życia.
– Budzenie miłości do regionu i ojczyzny (znajomość i szacunek do symboli, tradycji, godła, barw narodowych).
ZADANIA NAUCZYCIELA WYCHOWUJĄCEGO
– Kreowanie sytuacji, w których dziecko aktywnie rozwija wszystkie sfery osobowości.
– Kształtowanie umiejętności współistnienia i współdziałania w grupie rówieśniczej
i społecznej – przez wspólna zabawę, naukę i wybór właściwych form spędzania czasu
wolnego
– Budzenie u wychowanków wiary we własne możliwości – kreowanie sytuacji, które
pozwolą wychowankowi podnieść swoja samoocenę i rzetelnie ja sformułować.
– Pokazanie wychowankom jak skutecznie i właściwie rozwiązywać konflikty
– Wypracowanie u wychowanków umiejętności komunikowania o trudnych sytuacjach,
problemach i wpajanie im właściwego sposobu reagowania na nie.
– Wypracowanie wspólnie z wychowankami dla potrzeb zespołu klasowego (grupy)
obowiązujących zasad współżycia (regulamin).
– Ustalenie zasad współpracy z domem rodzinnym lub wychowawcą w grupie wychowawczej .
– Indywidualizacja poczynań wychowawczych.
METODY PRACY
– Gry i zabawy.
– Dyskusje na forum klasy, grupy.
– Wycieczki.
– Organizowanie imprez klasowych, grupowych, szkolnych.
– Dbałość o wygląd ośrodka – prace użyteczne.
– Praca Programem Profilaktyki.
FORMY PRACY
– Praca indywidualna.
– Praca w zespole klasowym.
– Praca w grupach
Plan działań wychowawczych dla Szkoły Podstawowej Specjalnej w Starachowicach
CEL WYCHOWANIA: DZIECKO ZNAJDUJE SWOJE MIEJSCE W GRUPIE
lp. | Cele operacyjne | Zadania | Osoba odpowiedzialna | Sposób ewaluacji |
1. | Jestem uczniem klasy | – poznajemy się – kształtowanie umiejętności komunikowania się z rówieśnikami – dostrzeganie i akceptowanie podobieństw między sobą – dostrzeganie różnic w swoim wyglądzie i akceptowanie ich – dostrzeganie własnej indywidualności | wychowawca, pedagog, rodzice, uczniowie | obserwacja, rozmowy, |
2. | Tworzymy grupę klasową | – tworzymy normy, reguły, zasady obowiązujące w klasie – ustalamy zakres obowiązków należących do dyżurnych – uświadomienie dzieciom, że klasa jest nie tylko miejscem nauki, ale też miejscem spotkań z innymi ludźmi | wychowawca, | obserwacja, rozmowy, |
3. | Jesteśmy członkami społeczności szkolnej | -stosujemy się do regulaminu szkoły (nosimy mundurki, nie używamy telefonów komórkowych – udział w uroczystościach szkolnych i konkursach | wychowawca, uczniowie, rodzice | obserwacja, rozmowy |
Efekty działań wychowawczych:
· Ma poczucie przynależności do klasy.
· Respektuje sposoby zachowania się w klasie.
· Jest użyteczny i gospodarny – zwalcza nieporządek i dba o mienie klasy.
· Wie, że ludzie są różni i niektórym trzeba pomóc.
CEL WYCHOWANIA : ZNA NORMY DOBREGO ZACHOWANIA I WEDŁUG NICH POSTĘPUJE
lp. | Cele operacyjne | Zadania | Osoba odpowiedzialna | Sposób ewaluacji |
1. | Jestem dobrym kolegą | – stosuję zwroty grzecznościowe – doceniam wzajemną pomoc | wychowawca rodzice | obserwacja, aranżacja sytuacji sprawdzających gotowość niesienia pomocy innym. |
2. | Jestem uczniem i prawym człowiekiem | – ustalenie zasad uczciwego i prawego postępowania — uświadomienie znaczenia pojęć: dobra, prawdy i patriotyzmu, jako najwyższych wartości w życiu człowieka – wyrabianie szacunku dla tradycji szkolnych – potrafi współdziałać i współpracować z rówieśnikami | wychowawca, nauczyciele, rodzice, pracownicy ośrodka | obserwacja, opinie innych nauczycieli, rozmowy. |
3. | Jestem członkiem społeczeństwa | – zna symbole narodowe, – włącza się w przygotowywanie uroczystych apeli w dni świąt narodowych, -poznaje i kultywuje tradycje narodowe, szkolne i rodzinne | wychowawca klasy, nauczyciele, rodzice | obserwacja, wypowiedzi analiza wytworów |
Efekty działań wychowawczych:
- Szanuje dorosłych, młodszych i rówieśników, okazuje im to w słowach i działaniach.
- Stosuje zwroty grzecznościowe.
- Kocha rośliny i zwierzęta, staje w ich obronie.
- Jest uczciwy w słowach i czynach- przeciwstawia się nieprawości
- Zna symbole narodowe i wie jak się wobec nich zachować.
CEL WYCHOWANIA: DZIECKO WIE OD CZEGO ZALEŻY DOBRY KONTAKT Z RÓWIEŚNIKAMI I DOROSŁYMI
lp. | Cele operacyjne | Zadania | Osoba odpowiedzialna | Sposób ewaluacji |
1. | Uczymy się wyrażać swoje prośby i potrzeby | – uczy się słuchać innych – kształtowanie umiejętności wyrażania swojego zdania, próśb, sądów oczekiwań | wychowawca klasy | obserwacja |
2. | Uczymy się ponosić odpowiedzialność za wspólne dobro | – wybieramy samorząd klasy – wspólnie dekorujemy klasę – wspólnie ustalamy zakres obowiązków dyżurnego | wychowawca, rodzice | obserwacja, rozmowy, samoocena uczniów |
3. | Zwracamy uwagę na kulturę języka | – stosujemy zwroty grzecznościowe: proszę, dziękuję, przepraszam – ustalamy system karania za używanie wulgaryzmów; zobowiązanie się do jego przestrzegania | wychowawca klasy, nauczyciele | obserwacja, opinie innych nauczycieli, rozmowy |
4. | Dbamy o swoje zdrowie | – zróżnicowanie produktów jadalnych, niejadalnych, szkodliwych dla zdrowia – uświadomienie uczniom konieczności dbania o zdrowie i higienę jamy ustnej | wychowawca, pielęgniarka | obserwacja, rozmowy |
Efekty działań wychowawczych:
- Potrafi wysłuchać innych.
- Umie wyrazić swoje prośby i potrzeby.
- Szanuje prace innych i przedmioty przez nich wykonane – nie pozwala by inni je niszczyli.
- Nie używa wulgaryzmów i zwraca uwagę by inni tego nie robili.
- Potrafi przyznać się do błędów.
- Wie co jest szkodliwe dla jego zdrowia.
CEL WYCHOWANIA: DZIECKO UMIE ZACHOWAĆ SIĘ W SYTUACJACH TRUDNYCH
lp. | Cele operacyjne | Zadania | Osoba odpowiedzialna | Sposób ewaluacji |
1. | Poznajemy regulaminy zachowania się w instytucjach publicznych i stosujemy się do nich | – odwiedzamy osoby i instytucje wspomagające szkołę: pedagog, psycholog, higienistka – zna podstawowe telefony alarmowe | wychowawca klasy, rodzice, dyrektor | rada szkoły , nauczyciele, uczniowie pozostałych klas |
2. | Rozwiązywanie trudnych sytuacji | – uczenie poprawnych zachowań z zachowaniem norm obowiązujących w społeczeństwie – potrafi wyrazić swoje zdanie – asertywność jako postawa dzięki której możemy zachować swoją tożsamość i poczucie własnej wartości – przewiduje konsekwencje własnego postępowania – zapoznanie z treścią Konwencji Praw Dziecka | wychowawca klasy, rodzice, pedagog | obserwacja, rozmowy |
3. | Jesteśmy tolerancyjni wobec innych osób | – uświadomienie że klasę tworzą różne osoby, które wnoszą do niej własne wartości – dostrzeganie różnic między ludźmi – uświadomienie zagrożeń płynących z braku tolerancji | wychowawca klasy, rodzice | obserwacja, rozmowy |
Efekt działań wychowawczych:
- Szanuje dorosłych, młodszych, rówieśników i słabszych, okazuje im to w słowach i działaniu
- Dostrzega różnice między ludźmi i akceptuje je.
- Zan formy odmawiania innym osobom.
- Jest świadome swoich praw.
- Wie do kogo może zwrócić się o pomoc.
CEL WYCHOWANIA: DĄŻENIE DO SAMOPOZNANIA
lp. | Cele operacyjne | Zadania | Osoba odpowiedzialna | Sposób ewaluacji |
1. | Kształtujemy pozytywne myślenie o sobie samym. Doceniamy i dostrzegamy własne sukcesy | – uświadomienie uczniom, że każdy z nich jest odrębną jedyną w swoim rodzaju niepowtarzalną osobą – uświadomienie sobie swoich mocnych stron
| wychowawca, uczniowie | obserwacja, rozmowy, kwestionariusz do samooceny ucznia, testy zdań niedokończonych |
2. | Szukamy sposobów rozładowania swoich napięć emocjonalnych | – trening rozpoznawania emocji swoich i kolegów – analizowanie sytuacji konfliktowych i towarzyszących im emocji | wychowawca nauczyciele, psycholog, pedagog, rodzice , uczniowie | ankiety dla uczniów, rozmowy z osobami współpracującymi, rozmowy z rodzicami |
3. | Organizujemy swój wolny czas. Mamy swoje hobby i zainteresowania. | – rozpoznawanie swoich zainteresowań poprzez udział w różnych formach aktywności | wychowawca klasy, pedagog, rodzice | obserwacja, rozmowa |
4. | Walczymy z zagrożeniami własnego życia i zdrowia. | – organizujemy spotkania z lekarzem, policją, pielęgniarką szkolną przeprowadzamy pogadanki uświadamiające – wyświetlamy filmy ukazujące szkodliwość używek dla naszego zdrowia | wychowawca klasy , nauczyciele, rodzice, dyrektor szkoły, pielęgniarka szkolna, samorząd szkolny, uczniowie | obserwacja, rozmowy, ankieta dla uczniów |
Efekt działań wychowawczych:
- Ma ukształtowane poczucie własnej wartości – zna swoje dobre strony.
- Rozpoznaje własne emocje i próbuje sobie z nimi radzić.
- Potrafi sobie zorganizować sobie swój czas wolny – ma swoje hobby.
- Stara się być odważny i przeciwstawia się złu.
- Unika sytuacji szkodzących jego zdrowiu (palenie, branie narkotyków itp.)
CEL WYCHOWANIA: UCZEŃ CZUJE SIĘ ODPOWIEDZIALNY ZA SWOJE ŻYCIE
lp. | Cele operacyjne | Zadania | Osoba odpowiedzialna | Sposób ewaluacji |
1. | Jestem członkiem społeczności szkolnej | – zapoznanie się z kodeksem ucznia i statutem ośrodka – przygotowania do uczestnictwa w życiu społecznym – sposoby zespołowego rozwiązywania konfliktów – budzenie odpowiedzialności za przeżywane koleżeństwo i przyjaźń | wychowawca , dyrektor szkoły, opiekun, samorząd klasowy | pogadanki, wystawy apele, wybory do samorządu klasowego, lektura, film |
2. | Jestem członkiem rodziny | – wyrabianie odpowiedzialności za powierzone obowiązki – Zapoznanie się z Konwencją Praw Dziecka – umiejętność współżycia z innymi tolerowanie, wzajemny szacunek – dojrzewanie fizyczne, psychiczne, problemy emocjonalne, problemy dojrzewania | rodzice, wychowawca, dyrektor szkoły, pedagog, psycholog | pogadanka, lektura, film, pogadanki oparte o Kodeks Ucznia, Regulamin Szkoły, spotkania z psychologiem i pedagogiem szkoły |
3. | Dbamy o swoje zdrowie | – kształtowanie odpowiednich nawyków i przyzwyczajeń, higiena okresu dojrzewania – ukazywanie związku zagrożeń z nieprzestrzeganiem zasad higieny – ukazywanie zdrowotnych, społecznych, moralnych następstw uzależnień (dlaczego ludzie piją, biorą narkotyki), – rozumienie potrzeb psychicznych, umiejętność unikania zbędnych sytuacji stresowych, – przygotowanie do wartościowego i sensownego wykorzystywania czasu wolnego – budowanie zdrowego obrazu siebie, akceptowania siebie | wychowawca, nauczyciele, pielęgniarka, psycholog | pogadanka „Moje hobby”, lektura, film, spotkania z pielęgniarką, tematyka zajęć godzin wychowawczych |
4. | Chronimy i dbamy o nasze środowisko | – wdrażanie do współodpowiedzialności za stan środowiska naturalnego – budzenie szacunku dla wszystkich form życia – uwrażliwienie na stan czystości w otoczeniu – wykorzystanie wiedzy ekologicznej w praktyce | wychowawca, nauczyciel przyrody | obserwacja uczniów, projekcje filmów tematycznych lekcje przyrody |
5. | Uczymy się tworzyć swoją przyszłość | – rozbudzenie zainteresowań w kierunku poznawania różnych zawodów – poznawanie kryteriów różnych specjalności zawodowych | wychowawca | pogadanki, wycieczki do zakładów pracy |
6. | Zachowanie bezpieczeństwa na drodze | – wyrabianie nawyku przestrzegania przepisów ruchu drogowego – przestrzeganie zasad bezpiecznego poruszania się po szkole (poznajemy drogę ewakuacji na wypadek pożaru) | nauczyciele techniki, wychowawca | gry, pogadanka |
7. | Dobra współpraca z rodzicami | – wymiana informacji o postępach w nauce i zachowaniu – zapobieganie niedostosowaniu społecznemu i demoralizacji – organizowanie pomocy dla dzieci będących w trudnych warunkach materialnych – współudział rodziców w organizowaniu imprez klasowych | wychowawca, rodzice, pedagog, psycholog, dyrektor szkoły | spotkania i rozmowy, bezpłatne obiady, zwolnienie z opłat, wycieczki, spotkania |
Efekty działań wychowawczych:
- Wie jak zaplanować swój dzień – zarówno czas pracy jak i wypoczynku.
- Potrafi rozwiązywać konflikty z rówieśnikami bez przemocy.
- Umie nawiązywać kontakty z rówieśnikami – potrafi je przekształcać w trwałe związki przyjacielskie.
- Jest tolerancyjny wobec przekonań innych osób.
- Zna formy odmawiania innym.
- Czuje się odpowiedzialny za wygląd otaczającego środow
Plan działań wychowawczych dla Zespołu Edukacyjno Terapeutycznego
CEL WYCHOWANIA: DZIECKO ZNAJDUJE SWOJE MIEJSCEW GRUPIE I DOBRZE SIĘ W NIEJ CZUJE
lp. | Cele operacyjne | Zadania | Osoba odpowiedzialna | Sposób ewaluacji |
1. | Ma poczucie przynależności do zespołu klasowego | – zabawy orientacyjno porządkowe – ustalenie rytuałów związanych z witaniem się grupy – przeżywanie w grupie ważnych dni dla poszczególnych dzieci | wychowawca, rodzice | obserwacja, rozmowy |
2. | Uczy się dostrzegać potrzeby kolegów a także komunikować swoje potrzeby i stany emocjonalne | – odgadywanie stanów emocjonalnych postaci na podstawie obrazków i dźwięków – wyrażanie i odczytywanie stanów emocjonalnych (jest mi wesoło, smutno, identyfikowanie się z rysunkiem postaci smutnej bądź wesołej) – scenki rodzajowe uczące wykonania czynności w sposób akceptowany przez otoczenie | wychowawca | obserwacja, rozmowy |
3. | Umie kulturalnie się zachować w sytuacjach życia codziennego w grupie klasowej | – wypracowanie reguł związanych z kulturą bycia w codziennych sytuacjach w klasie – stosowanie zwrotów grzecznościowych – dbanie o estetykę spożywanych posiłków – kulturalne zwracanie się do kolegów z grupy – wyeliminowanie wulgaryzmów | wychowawca | obserwacja, rozmowy |
4. | Dba o wystrój i porządek w klasie, szanuje pracę kolegów | – ustalenie zakresu obowiązków dyżurnego – wspólne przeglądanie i docenianie prac kolegów – wspólne dekorowanie sali klasowej – sprzątanie klasy po zakończeniu zajęć | wychowawca | obserwacja, rozmowy, analiza wyników konkursu |
Efekt działań wychowawczych:
- Ma poczucie przynależności do klasy.
- Umie wyrazić swoje prośby i potrzeby, potrafi wysłuchać innych.
- Respektuje sposoby zachowania się w klasie, stosuje zwroty grzecznościowe.
- Jest użyteczny i gospodarny – zwalcza nieporządek i dba o mienie klasy; szanuje pracę innych i przedmioty przez nich wykonane – nie pozwala by inni je niszczyli.
Plan działań wychowawczych dla Gimnazjum Specjalnego w Starachowicach
CEL WYCHOWANIA: UCZEŃ ZNA SWOJE MOCNE I SŁABE STRONY I POTRAFI NAD NIMI PANOWAĆ
lp. | Cele operacyjne | Zadania | Osoba odpowiedzialna | Sposób ewaluacji |
1. | Poznajemy siebie z własnego doświadczenia i opinii innych | „Jaki / jaka jestem” przeprowadzamy wywiad z osobami ważnymi (przyjaciółmi ulubionymi, nauczycielami, wychowawcami z internatu) | uczniowie, pedagog szkolny, wychowawca klasy | kwestionariusze do samooceny ucznia, wychowawca, pedagog szkolny, analiza pełnionych ról samorządowych w klasie i szkole test np.: zdań niedokończonych (pedagog szkolny) |
2. | Dostrzega świat potrzeb realnych i zasób swoich możliwości | – rozbudzanie krytycyzmu wobec wzorców proponowanych przez środki masowego przekazu (np. czy powinien bezkrytycznie czytać prasę młodzieżową, jak powstaje plotka?, samotność czy to możliwe) | pedagog szkolny, wychowawca klasy | obserwacja(wychowawca klasy, pedagog szkolny, uczniowie) ankiety dla uczniów ( np. test sytuacyjny) |
3. | Potrafi pokonać złe nawyki i obronić się przed nałogami | – uświadomienie konieczności troski o własne zdrowie – uświadomienie niszczącej siły nałogów – asertywność czyli sztuka mówienia nie | pedagog, psycholog, wychowawca, pielęgniarka, lekarz | rozmowa |
4. | Potrafi bronić pięknej polszczyzny i kultury bycia na dzień | – wyrażanie szacunku codziennym pozdrowieniem, pożegnaniem pracowników SOSW oraz rówieśników – korekta zachowań, zdolność krytycznego spojrzenia na własne czyny, | uczniowie, wychowawca klasy, pedagog szkolny, nauczyciele | obserwacja, test sytuacyjny w sytuacji rzeczywistej i improwizowanej |
Efekt działań wychowawczych:
- Ma świadomość swoich zalet i wad.
- Dostrzega wpływ innych osób na kształtowanie osobowości i drogi życiowej, potrafi prawidłowo ocenić
- Rozumie potrzebę krytycyzmu, wobec wzorców proponowanych przez środki masowego przekazu.
- Jest zdolny do samooceny i samokontroli – panuje nad emocjami.
- Rozróżnia dobro od zła i potrafi dokonać wyboru oraz hierarchizacji.
CEL: UCZEŃ POTRAFI BYĆ ODPOWIEDZIALNY ZA SIEBIE I ZA INNYCH, WSPÓŁUCZESTNICZY W PLANOWANIU SWOJEJ PRZYSZŁOŚCI
lp. | Cele operacyjne | Zadania | Osoba odpowiedzialna | Sposób ewaluacji |
1. | Przygotowujemy się do uczestnictwa w życiu rodzinnym | – lista oczekiwań wobec partnera – lista oczekiwań wobec rodziny – miejsce bezpieczne w moim domu – planowanie rodziny – rodzina w świetle prawa | wychowawca, edukator z zakresu przygotowania do życia w rodzinie, | obserwacja, rozmowy z rodzicami, rozmowy z uczniami, podsumowanie zdobytych wiadomości |
2. | Planujemy swój czas pracy i wypoczynku | – analiza własnych potrzeb i zainteresowań – ustalenie sposobów realizacji wyznaczonych celów i czasu ich realizacji – okresowa modyfikacja swoich działań w zależności od zmiany sytuacji | uczeń, wychowawca | obserwacja, rozmowa z uczniami, rozmowa z rodzicami |
3. | Zapoznajemy się z dalszymi możliwościami kształcenia | – radzimy sobie z rozwiązywaniem problemów bez nadmiernego napięcia emocjonalnego – wybieramy dalszą drogę życia – poznajemy oferty kursów przygotowujących do pracy zawodowej – szukamy ofert pracy – zapoznajemy się z działalnością Biura Pośrednictwa Pracy | uczeń, wychowawca, pedagog szkolny, psycholog | obserwacja, badanie psychologiczne, rozmowy z rodzicami |
4. | Umie pokonać napotkane trudności i nie poddaje się | – znamy swoje mocne i słabe strony – – potrafimy rozpoznać oznaki stresu – potrafimy radzić sobie ze stresem – potrafimy radzić sobie z presją rówieśniczą – potrafimy współżyć z ludźmi | wychowawca klasy, pedagog szkolny, rodzice | obserwacja, rozmowa, test zdań niedokończonych |
Efekty działań wychowawczych:
- Uczeń zna swoje obowiązki wobec rodziny, środowiska, ojczyzny.
- Rozumie wagę wyznaczania celów, potrafi je określić i dąży do ich osiągnięcia.
- Analizuje i modyfikuje swoje działanie w zależności od potrzeb.
- Umie pokonywać napotkane trudności i nie poddaje się.
- Potrafi dokonywać wyboru drogi życiowej, która będzie dla niego najlepsza w oparciu o oferty jakie daje mu społeczeństo
Plan działań wychowawczych dla Zespołu Edukacyjno-Terapeutycznego
CEL WYCHOWANIA: UCZEŃ WSPÓŁUCZESTNICZY W PLANOWANIU SWOJEJ PRZYSZŁOŚCI
lp. | Efekt działań wychowawczych | Cele operacyjne | Osoba odpowiedzialna | Sposób ewaluacji |
1. | Uczeń jest członkiem rodziny | – poznanie i utrwalenie adresu zamieszkania – poznanie imion członków rodziny oraz ich zajęć w domu i pracy zawodowej -wdrażanie do aktywnego uczestnictwa w życiu rodzinnym – – wyrabianie odpowiedzialności za wykonywanie powierzonych obowiązków | wychowawca | proces dydaktyczno – wychowawczy, spotkania z rodzicami |
2. | Uczeń jest członkiem społeczności szkolnej i klasowej | – wdrażanie do przestrzegania norm społecznych – budzenie więzi ze szkołą, internatem – przygotowanie do uczestnictwa w życiu społecznym – zachęta do bycia dobrym – przestrzeganie zasady równego korzystania ze wspólnych zabawek i przyborów szkolnych – uświadomienie negatywnych skutków kłamstwa i kradzieży – wdrażanie do przestrzegania ustalonych reguł podczas zabaw i zajęć | wychowawca, uczniowie, rodzice, pedagog, psycholog | udział w uroczystościach szkolnych, udział w konkursach, kiermaszach, aukcjach |
3. | Uczeń zapoznał się z kulturą zdrowotną i profilaktyką uzależnień. Dba o zdrowie i wygląd | – kształtowanie odpowiednich nawyków i przyzwyczajeń zdrowotnych – wzbogacanie wiedzy i utrwalanie nawyków czystości i higieny osobistej – nabywanie umiejętności estetycznego spożywania posiłków – kształtowanie sprawności i wytrzymałości fizycznej, nawyków uprawiania sportu i turystyki
| wychowawca, pielęgniarka szkolna | spotkania z pielęgniarką szkolną, zajęcia rekreacyjno – sportowe, wycieczki piesze i rajdy |
4. | Uczeń jest wdrożony do współodpowiedzialności za stan środowiska naturalnego | – uczeń wie jak chronić środowisko – zachowuje czystość w miejscu nauki, zamieszkania oraz w miejscach użyteczności publicznej – wykorzystanie wiedzy ekologicznej w praktyce | wychowawca | prace porządkowe na terenie szkoły, pielęgnacja sadzenie roślin w szkole i wokół szkoły, apele konkursy itp., wycieczki |
5. | Uczeń potrafi bezpiecznie poruszać się po drogach | – umiejętność korzystania z zasad ruchu drogowego (bezpieczne poruszanie się po drogach) – kształtowanie współodpowiedzialności za bezpieczeństwo w szkole, w czasie wycieczek i uroczystości szkolnych – znajomość niektórych znaków drogowych | wychowawca | lekcje techniki i środowiska |
6. | Dobra współpraca z rodzicami | – zapobieganie trudnościom w nauce, konfliktom łagodzenie ich – włącznie rodziców w życie klasy i szkoły – poznawanie problemów rodzinnych uczniów -informacje o potrzebach szkolnych uczniów – zapobieganie demoralizacji i niedostosowaniu społecznemu dziecka – zapoznanie rodziców z planem wychowawczym klasy | wychowawca | zebranie z rodzicami, kontakty indywidualne, wycieczki i imprezy klasowe, kontakty pedagogiem szkolnym i psychologiem |
Efekty działań wychowawczych:
- Uczeń poznaje samego siebie i uczestniczy w życiu rodzinnym.
- Uczeń stara się uczestniczyć w życiu społecznym.
- Uczeń ma ukształtowane odpowiednie nawyki higieniczne, zdrowotne.
- Uczeń jest wdrożony do współodpowiedzialności za stan środowiska naturalnego.
- Uczeń potrafi bezpiecznie poruszać się po drogach.
- Zapobieganie problemom poprzez dobry kontakt z rodzicami dziecka.
Plan działań wychowawczych dla Zasadniczej Szkoły Zawodowej Specjalnej
CEL WYCHOWANIA: UCZEŃ PRZYGOTOWYWUJE SIĘ DO AKTYWNOŚCI ZAWODOWEJ, ODPOWIEDZIALNOŚCI ZA DOKONYWANIE ŻYCIOWYCH I ZAWODOWY WYBORÓW.
Lp | Cele operacyjne | Zadania | Osoba odpowiedzialna | Sposoby ewaluacji |
1. | Moje nowe otoczenie | – szkoła zawodowa nowy etap nauki – poznanie siebie nawzajem; – integracja zespołu klasowego -zapoznanie się z wychowawcą i nauczycielami uczącymi. – ustalenie zasad klasowych i norm szkolnego funkcjonowania. | – wychowawca – uczniowie – rodzice | Integracyjne gry Zabawy grupowe Wycieczki. |
2. | Sztuka dobrego kontaktu z rówieśnikami | – kształtowanie umiejętności prawidłowego odczytywania swoich stanów emocjonalnych, poczucia własnej wartości, zadowolenia i otrzymywania wsparcia. – kształtowanie przekonania o wartości koleżeństwa, przyjaźni i miłości. | – nauczyciele – pedagog, – psycholog. – uczniowie | Integracyjne gry Wycieczki Pogadanka
|
3. | Mój wpływ na życie szkoły i jej zewnętrzny wizerunek. | – Wdrażanie do czynnego udziału w życiu szkoły. – Nie korzystanie z telefonów komórkowych na terenie szkoły. – Noszenie z godnością mundurku szkolnego. | – wychowawcy – nauczyciele – uczniowie
| Imprezy szkolne Działalność w samorządzie szkolnym Pogadanka
|
4. | Wybieramy dalszą drogę życiową. | – Zapoznanie się z możliwościami zdobycia kwalifikacji zawodowych i ich poszerzenia na kursach.. – Poznanie oferty kursów przygotowawczych do pracy zawodowej. – Szukanie ofert pracy w wybranym zawodzie ( analiza ogłoszeń) – Poznanie działalność biura pośrednictwa pracy i przysługującym nam praw. | – wychowawcy – nauczyciele praktycznej nauki zawodu
| Analiza trafności wyboru ofert Rozmowy Dyskusje Wycieczka Spotkanie z przedstawicielem urzędu pracy
|
5. | Rozwijamy kulturę spędzania wolnego czasu, racjonalnego wypoczynku, układanie właściwych relacji życiowych i zawodowych oraz koleżeńskich. | – Ustalanie priorytetów życiowych i zawodowych: analizujemy własne zainteresowania i potrzeby. – Określanie swoich codziennych zadań i celi. – Ustalenie sposobów i form realizacji życiowych planów. – Pozytywne wybory- ukierunkowanie uczniów – Doskonalenie wzajemnej kontroli i oceny zachowań – Poznanie form aktywnego spędzania wolnego czasu.
| – wychowawcy – nauczyciele – pedagog szkolny – uczniowie | Rozmowy z uczniami. dyskusje z rodzicami
|
6. | Dbamy o zdrowie i bezpieczeństwo. | – Rozpoznajemy środki uzależniające: nikotyna, alkohol, narkotyki. – Trening odmawianie, obrony gdy ktoś nakłania do podjęcia próby środków uzależniających – Świadomość własnego wyboru, zagrożeń i konsekwencji złego wyboru – Jak zmagać się ze sobą pokonywać zagrożenia, gdzie szukać pomocy i rady( miejsca, ludzie. Poradnie, instytucje) -wdrażamy zasady zdrowej diety, higieny i bezpieczeństwa w życiu codziennym. – Poznajemy swoje prawa. | – wychowawcy – nauczyciele – pedagog – psycholog – uczniowie | obserwacje uczniów rozmowy z uczniami rozmowy z rodzicami wywiady środowiskowe dyskusje |
7 | Prawa społeczne i skutki pełnoletności. | – Kształtowanie odpowiedzialności za rodzinę, – Wyeksponowanie roli rodziny w rozwoju człowieka w społeczeństwie. – Zapoznanie z prawami i obowiązkami obywatela oraz instytucji służącymi obronie praw człowieka. – Umiejętność prawidłowego zachowania się w instytucjach publicznych. | – psycholog -nauczyciele – wychowawcy – rodzice | Scenki domowe Rozmowy Plakat Foldery, zdjęcia
|
Efekty działań wychowawczych:
· Umie współdziałać w zespole i podejmować pracę grupową.
· Umie oceniać swoje możliwości zawodowe i szanse zatrudnienia.
· Analizuje swoje działania, koryguje i modyfikuje je w zależności od potrzeb.
· Potrafi dostosować się do rygorów i standardów zawodowych.
· Potrafi dokonywać wyboru drogi życiowej, w oparciu o oferty jakie daje mu społeczeństwo.
· Umie pokonywać trudności, być przedsiębiorczym i opanowanym.
· Ma poczucie własnej wartości i szanuje godność innych ludzi
Plan działań wychowawczych
dla Szkoły Zawodowej Przysposabiającej do Pracy
CEL WYCHOWANIA: UCZĘ SIĘ ROZUMIEĆ ŚWIAT,SZUKAM W NIM MIEJSCA DLA SIEBIE
Lp. | Cele operacyjne | Zadania | Osoba odpowiedzialne | Sposób ewaluacji |
1. | Rozwijanie samowiedzy i samooceny | – obserwacja zmian jakie zachodzą we własnym wyglądzie i charakterze. -analiza własnych emocji i zachowań – opis cech swojego charakteru, wyglądu i sposobu bycia | Wychowawca klasy Nauczyciel W-F Psycholog szkolny | Rozmowy tematyczne z ekspertami projekcja filmów |
2. | Rozwijanie dbałości o własny wygląd i zdrowie | – zapoznanie i rozróżnianie pojęć: higiena ciała, higiena umysłu | Nauczyciel uczący Pielęgniarka szkolna Rodzice Opiekunowie | Samodzielne organizowanie swojej pracy i miejsca pracy zgodnie z zasadami higieny , stała troska o estetyczny wygląd i zdrowie – systematyczna kontrola stanu czystości |
3. | Odkrywanie własnej wartości i godności | – świadomy właściwy dobór towarzystwa ( w środowisku szkolnym i pozaszkolnym) – rozwój swoich osobistych zainteresowań poprzez aktywną pracę, rozrywkę, lekturę | Nauczyciel- wychowawca Rodzice Opiekunowie | Wspólne przebywanie rozmowy, wspólne rozwiązywanie problemów dotyczących jednostki i grupy, Uczestnictwo w życiu kulturalnym klasy, szkoły i środowiska lokalnego |
4. | Budowanie systemu i hierarchii wartości w najbliższym otoczeniu | – dostrzeganie ważnych wartości w życiu rodzinnym i szkolnym, pozaszkolnym. – szacunek dla pracy i poświęcenia dla innych osób: rodziców, członków rodziny, pracowników szkoły, przyjaciół | Wychowawca klasy Nauczyciel W-F Psycholog szkolny | Rozwijanie problemów o charakterze etycznym, analizowanie problemów zgłaszanych przez uczniów |
5. | Dostrzeganie, rozumienie i uznawanie własnych potrzeb | – uczeń zna własne potrzeby, rozróżnia potrzeby biologiczne, intelektualne, psychiczne i moralne – określa swoje potrzeby w zakresie bezpieczeństwa, miłości, akceptacji i współpracy | Nauczyciele uczący Wychowawca klasy | Analizowanie przykładów zdarzeń i postaw, Przygotowanie ankiet i kwestionariuszy |
6. | Szanowanie niezależności i wolności innych osób | – potrafi współdziałać z innymi w celu zaspokojenia własnych potrzeb – potrafi odrzucić to co złe szkodliwe, niekorzystne | Nauczyciel- wychowawca Rodzice Opiekunowie | Trening asertywności |
7. | Budzenie własnej tożsamości- jestem Polakiem, mieszkańcem…… | – uczeń jest świadomy swojej przynależności do społeczeństwa i narodu, bezbłędnie określa swoją tożsamość – potrafi określić swoją rolę w rodzinie i społeczności szkolnej, zna pojęcia obywatel, demokracja, państwo – rozumie i szanuje tradycje rodziny , szkoły- z godnością nosi mundurek szkolny, narodu – godnie zachowuje się w miejscach Pamięci Narodowej | Wychowawca klasy Nauczyciel W-F Psycholog szkolny | Aktywny udział w uroczystościach szkolnych i rodzinnych, planowanie zadań i ich realizacja poprzez zajęcia edukacyjne, udział w akcji sprzątanie świata, stała opieka nad miejscem Pamięci Narodowej |
8. | Rozwijanie zainteresowań, umiejętności organizacji uczenia się, zamiłowania do szukania prawdy, fascynacji pięknem | – uczeń coraz lepiej rozumie sposób myślenia, chce się uczyć i lubi się uczyć – pracuje w samorządzie klasowym, uczestniczy w zajęciach pozaszkolnych – odczuwa przyjemność z kontaktu z plastyką i muzyką | Nauczyciele uczący Wychowawca klasy | Oglądanie filmów słuchanie muzyki, Organizowanie inscenizacji klasowych |
9. | Rozwijanie kreatywnej postawy wobec siebie i otaczającej rzeczywistości | – aktywnie poszukuje nowych sposobów uczenia się – przewiduje skutki podjętych decyzji – stosuje różne możliwości wyrażania myśli, uczuć i emocji: słownie i pozawerbalnie – umie słuchać innych ludzi – potrafi wystąpić na forum klasy, grupy | Wychowawca klasy Psycholog szkolny | Prezentacje efektów realizacji indywidualnych zadań uczniów, organizowanie prac na rzecz klasy i szkoły, ustalenie reguł zachowania |
10. | Rozwijanie sprawności i samodzielności życiowej | – właściwie zachowuje się w nowej sytuacji – właściwie radzi sobie z podstawowymi umiejętnościami związanymi ze sprawnością ruchową: majsterkowaniem, szyciem, przygotowaniem prostego posiłku, utrzymaniem porządku wokół siebie – potrafi zaopiekować się osobą potrzebującą pomocy, np. chorą, nieśmiałą, pokrzywdzoną | Nauczyciele uczący Wychowawcy klasy | Posługuje się sprzętem audiowizualnym i urządzeniami AGD, Umie w sytuacjach praktycznych zastosować wiedze teoretyczną, Pracuje nad przezwyciężeniem własnych wad i słabości |
Efekty działań wychowawczych:
- Umie żyć w wolności, wybierać i odróżniać to, co jest dobre od tego co jest złe
- Potrafi zrozumieć świat, znajduje w nim miejsce dla siebie
- Potrafi żyć coraz lepiej, mądrzej i odpowiedzialniej.
Plan działań wychowawczych dla Uzupełniającego Liceum Ogólnokształcącego
CEL WYCHOWANIA: UCZEŃ PRZYGOTOWUJE SIĘ DO ŚWIADOMEGO PODEJMOWANIA I PEŁNIENIA RÓL SPOŁECZNYCH (PRACA – DOM- ŚRODOWISKO)
Lp. | Cele operacyjne | Zadania | Osoba odpowiedzialna | Sposoby realizacji |
1. | Organizuję moje nowe otoczenie | – LO jako kolejny etap nauki, – poznanie siebie, – zapoznanie z wychowawcą i kadrą pedagogiczną placówki, – określenie zasad funkcjonowania w klasie i szkole, | – wychowawca – uczniowie – rodzice | Integracyjne gry wycieczki |
2. | Aktywne włączam się w życie szkoły, dbam o jej wizerunek | – czynny udział w życiu szkoły, – godne reprezentowanie placówki na forum n\miasta, powiatu i województwa, | – nauczyciele – uczniowie | Działalność samorządu Udział w imprezach kulturalnych Rozmowa |
3. | Doskonalę umiejętności komunikowania się | – świadomość nazywania i odczytywania emocji własnych i rozmówcy, – właściwa samoocena ( podtrzymywanie poczucia własnej wartości), – ponadczasowe wartości koleżeństwa, przyjaźni i miłości, – postawa tolerancji dla odmienności światopoglądowej, poszanowanie godności innych ludzi, | – nauczyciele – wychowawcy – uczniowie – logopeda | Pogadanka Wycieczki Integracyjne gry, zabawy |
4. | Dbam o kulturę spędzania czasu wolnego | – analiza potrzeb i zainteresowań, – określenie priorytetów życiowych, – kontrolowanie proporcji między czasem poświęcanym nauce i zabawie, – Propagowanie aktywnych form spędzania wolnego czasu, – planowanie drogi zawodowej i życiowej, | – psycholog – pedagog – wychowawca – nauczyciele – uczniowie – rodzice | Dyskusje Pogadanki Warsztaty Trening umiejętności |
5. | Szanuję własne zdrowie i bezpieczeństwo | – świadomość konsekwencji dokonywanych wyborów, – sztuka asertywności, – miejsca pomocy i wsparcia w pokonywaniu słabości, nałogów i uzależnień, | -wychowawca – psycholog – pedagog – nauczyciele – rodzice – pielęgniarka szkolna | Pokazy multimedialne Pogadanki Trening umiejętności Rozmowy indywidualne |
6. | Kariera zawodowa. Sprawnie poruszam się po rynku pracy. | – śledzenie ofert doskonalących umiejętności zawodowe, – nabywanie umiejętności autoprezentacji, – udział w Targach Pracy – poszukiwanie ofert w wybranym zawodzie, – sprawne korzystanie z internetu w celu uzyskania informacji dotyczącej kariery zawodowej, | – wychowawca – nauczyciele – uczniowie – przedstawiciel PUP | Wycieczki Rozmowy z uczniami Trening Umiejętności dyskusyj |
Efekty działań wychowawczych:
l Potrafi wykorzystać umiejętności do współpracy i współdziałania w grupie.
l Dokonuje krytycznej analizy i modyfikacji własnych działań stosownie do okoliczności.
l Umie dokonać wyboru drogi życiowej i zawodowej w oparciu o proponowane oferty
l Odnosi się z szacunkiem do innych, nie zapominając o własnej wartośc
Plan działań wychowawczych
dla Grup Wychowawczych
CEL WYCHOWANIA: TWORZYMY JEDNOŚĆ SPOŁECZNĄ
Lp. | Cele operacyjne | Zadania | Osoba odpowiedzialna | Sposób ewaluacji |
1. | Tworzymy jedną grupę | – wybieranie przewodniczącego grupy. – ustalanie zakresu obowiązków. – przedstawienie oczekiwań. | Wychowawcy w grupach | Rozmowy z wychowankami |
2. | Przestrzegamy zasad kultury życia codziennego | – właściwie wykonujemy codzienne czynności. – przestrzeganie czystości pomieszczeń. – praca nad poprawnym zachowaniem w szkole, grupie wychowawczej, na ulicy. – zwracanie uwagi na estetyczny wygląd. | Wychowawcy w grupach Wychowankowie | Rozmowy, pogadanki, oceny zachowania |
3. | Kształtujemy swoją osobowość zaspakajamy indywidualne zainteresowania | – uczestniczenie w zabawach rozwijających naszą osobowość ( gry i zabawy twórcze) – uczestniczenie w imprezach kulturalnych. – wykorzystanie programów TV pogłębiających nasze zainteresowania – dbanie o estetyczny wygląd pomieszczeń. | Wychowawcy w grupach Kierownik
| Wykonanie elementów dekoracji, wykonanie prac porządkowych, uczestniczenie w wymienionych imprezach. |
4. | Troszczymy się o swoje rzeczy osobiste i mienie grupy. | – wdrażanie do poszanowania pracy swojej i innych. – kontrola stanu pomieszczeń grupy. – reagowanie na wszelkiego rodzaju dewastacje i zniszczenia – poszanowanie cudzej własności. – znajomość konsekwencji kradzieży i zniszczeń. – wyrabianie nawyku poszanowania mienia osobistego. | Wychowawcy w grupach Kierownik
| Rozmowy pogadanki System kar i nagród Rozmowy indywidualne. |
5. | Dbamy o swoje zdrowie i bezpieczeństwo. | – Wiemy do kogo zwrócić się w razie obrażeń ciała – Dbanie o higienę ciała – Ubiór stosowny do pory roku i pogody. – Unikanie palenia papierosów | Wychowawcy w grupach
Pielęgniarka | Pogadanki Spotkania z pielęgniarką Wykorzystanie materiałów tematycznych. |
6. | Kontynuujemy, tworzymy zwyczaje i obyczaje w naszej grupie wychowawczej. | Udział w uroczystościach organizowanych przez samorząd grup wychowawczych i imprezach środowiskowych: – zabawa andrzejkowa połączona z wróżbami i laniem wosku – wieczór wigilijny- składanie życzeń, dzielenie się opłatkiem, kolędowanie. – zabawa karnawałowa. – śniadanie wielkanocne. – dzień dziecka i sportu | Wychowawcy w grupach Samorząd grup wychowawczych | Rozmowa z wychowankami Sondaż wśród młodzieży. Uczestnictwo w wyżej wymienionych imprezach |
7. | Planujemy czas wolny | – Wspólne planowanie ciekawych form spędzania wolnego czasu – wdrażanie do czytania prasy, książek, korzystania z biblioteki – uczestnictwo w dyskotekach, wycieczkach, rajdach, itp.; – przestrzeganie zasad dobrego wychowania oraz ogólnie akceptowanych zasad życia towarzyskiego. – rozwijanie i utrwalanie zainteresowań. | Wychowawcy grup | Dyskusja, Rozmowy , Wyjście do biblioteki szkolnej. |
Efekty działań wychowawczych:
· Wszyscy tworzymy jedną społeczność.
· Przestrzegamy zasad kultury życia codziennego.
· Kształtujemy swoją osobowość.
· Troszczymy się o swoje rzeczy osobiste i mienie grupy.
· Dbamy o swoje zdrowie i bezpieczeństwo.
RAMOWY KALENDARZ
IMPREZ I UROCZYSTOŚCI
Nazwa imprezy | data |
– Rozpoczęcie roku szkolnego – Uroczystości patriotyczne na Wykusie – Sprzątanie świata – Rocznica powstania Polskiego Państwa Podziemnego – Harcerska Droga Krzyżowa – Dzień Edukacji Narodowej – Święto Odzyskania Niepodległości – Szkolny Kiermasz Świąteczny – Wigilia – Zabawa karnawałowa – Konkurs Poezji i Pieśni Patriotycznej – Dzień Kobiet – Pierwszy Dzień Wiosny – Wiosenny Kiermasz Świąteczny – Wielkanoc – Wojewódzkie zawody w pływaniu – Dzień Ziemi | WRZESIEŃ WRZESIEŃ WRZESZEŃ WRZESIEŃ WRZESIEŃ PAŹDZIERNIK LISTOPAD
GRUDZIEŃ GRUDZIEŃ LUTY LUTY/ MARZEC MARZEC MARZEC MARZEC MARZEC/ KWIECIEŃ ZGODNIE Z TERMINEM KWIECIEŃ |
– Rocznica uchwalenia Konstytucji 3- go Maja
– Szkolne Święto Książki
– Dzień Papieski
– Dzień Matki
– Zlot Drużyn Nieprzetartego Szlaku – Dzień Dziecka- Dzień Sportu – Wycieczka Rowerowa
– Zakończenie roku szkolnego
| MAJ
MAJ
MAJ MAJ
CZERWIEC CZERWIEC CZERWIEC CZERWIEC |
CEREMONIAŁ SZKOLNY
SPECJALNEGO OŚRODKA SZKOLNO- -WYCHOWAWCZEGO
W STARACHOWICA
Ceremoniał szkolny placówki jest opisem przeprowadzenia uroczystości i stanowi integralną część z przyjętą tradycją szkolną oraz harmonogramem uroczystości imprez szkolnych.
Organizowane przez Ośrodek uroczystości państwowe i szkolne należą do najważniejszych form oddziaływania na sferę emocjonalną i kształtują przeżycia młodzieży. Przekazywane treści, właściwa atmosfera, należyte przygotowanie wprowadzają uczniów w życie szkolne, uczą myślenia kategoriami ogólnospołecznymi, kształtują patriotyzm, przywiązanie do kultury narodowej i dumę z bohaterskiej przeszłości Ojczyzny.
Uczeń Specjalnego Ośrodka Szkolno- Wychowawczego ma obowiązek:
· Poznać historię szkoły, a także postacie wybitnych nauczycieli i wychowawców.
· Uczniowie są zobowiązani do szanowania symboli szkoły, mają obowiązek kultywować tradycje szkoły, wzbogacać ceremoniał i uroczystości szkolne.
· Do obowiązków ucznia należy podkreślenie uroczystym strojem szkolnym znaczenia świąt państwowych i szkolnych
· Uczeń ma prawo i zaszczyt reprezentować szkołę na zewnątrz w czasie obchodów rocznic, świąt państwowych i oświatowych.
Uroczystości i symbole szkolne
Do najważniejszych uroczystości tworzących ceremoniał szkolny placówka zalicza:
a) Rozpoczęcie i zakończenie roku szkolnego.
b) Uroczystości nawiązujące do rocznic ważnych wydarzeń historycznych: 2 Maja ( święto flagi), 3 maja, 11 listopada.
c) Inne uroczystości szkolne ( np. pożegnanie nauczycieli emerytów, pożegnanie uczniów ostatnich klas)
Zaproszonych gości wita dyrektor w wejściu do szkoły. Jeżeli tego obowiązku nie może wypełnić sam, deleguje swojego zastępcę. Gości wita w swoim gabinecie dyrektor i prowadzi na miejsce uroczystości.
Opis zachowania uczniów w trakcie oficjalnych uroczystości:
a) Wejście dyrektora szkoły na salę na początku uroczystości, gdzie zgromadzona jest młodzież powinno być zapowiedziane przez prowadzącego ( Szanowni zebrani: Dyrektor ( nazwa szkoły) Pan/ Pani ( nazwisko i imię) powinno to spowodować przyjęcie przez młodzież postawy zasadniczej.
b) Osoba prowadząca uroczystość podaje komendę: „ Baczność” „ Do hymnu państwowego”- odśpiewany bądź odtworzony zostaje hymn państwowy zgodnie z istniejącym prawem jest to „ Mazurek Dąbrowskiego”, „ Po hymnie”- uczestniczy przyjmują postawę swobodną.
Godło szkoły ( logo) jest znakiem rozpoznawczym placówki. Jest ono eksponowane podczas uroczystości, na dyplomach, oficjalnych pismach urzędowych szkoły, znaczkach identyfikatorach, itp.
LOGO
owawczy…