Wewnątrzszkolny System Doradztwa Zawodowego
w Specjalnym Ośrodku Szkolno –Wychowawczym
w Starachowicach na lata 2024- 2029
Starachowice 2024
Spis treści
- Wstęp ………………………………………………………………………………………………………………………………..3
- Treści programowe z zakresu doradztwa zawodowego……………………………………………………………………………..3
- Podstawy prawne opracowania systemu ……………………………………………………………………………………………9
- Założenia programu …………………………………………………………………………………………………………………10
- Cele główne programu………………………………………………………………………………………………………………11
- Cele szczegółowe…………………………………………………………………………………………………………………….12
- Cele i działania szkolnego doradcy zawodowego……………………………………………………………………………………15
- Treści, tematy zajęć ze wskazaniem adresata……………………………………………………………………………………….16
- Metody i techniki pracy……………………………………………………………………………………………………………..18
- Realizacja, osoby odpowiedzialne……………………………………………………………………………………………………19
- Scenariusze i konspekty………………………………………………………………………………………………………………22
- Dostępne materiały edukacyjne on-line………………………………………………………………………………………………22
- Ewaluacja wewnętrzna……………………………………………………………………………………………………………….22
- Wstęp.
Wewnątrzszkolny System Doradztwa Zawodowego (WSDZ) to dokument, który zawiera informacje o wszystkich działaniach, jakie prowadzi szkoła, aby wspomóc ucznia w świadomym planowaniu swojej ścieżki edukacyjno-zawodowej z uwzględnieniem jego mocnych stron, zainteresowań, umiejętności i predyspozycji zawodowych. Definiuje on: rolę i zadania osób, które są odpowiedzialne za poszczególne zadania, oraz jakie są oczekiwane efekty i metody pracy.
WSDZ jest częścią planu wychowawczego szkoły i włączony jest do Statutu szkoły. Odbiorcami tych zadań są uczniowie, rodzice, nauczyciele oraz instytucje, które wspomagają ten proces doradczy.
Działania w zakresie doradztwa zawodowego obejmują:
- Orientację zawodową dla klas I– VI szkoły podstawowej
2. Doradztwo zawodowe dla klas VII–VIII szkoły podstawowej – minimum 20 godzin w dwuletnim okresie nauczania (10 h – klasa VII, 10 h – klasa VIII)
4. Doradztwa zawodowego dla branżowych szkół – minimum 10 godzin w trzyletnim okresie nauczania
5. Przygotowanie do pełnienia ról społecznych i pracowniczych – Szkoła Przysposabiająca do Pracy (treści zawarte w podstawie programowej Szkoły Przysposabiającej do Pracy)
- Treści programowe z zakresu doradztwa zawodowego
Treści programowe z zakresu doradztwa zawodowego dla klas I-III szkół podstawowych
- Poznanie siebie
Uczeń:
1.1. opisuje swoje zainteresowania i określa, w jaki sposób może je rozwijać;
1.2. prezentuje swoje zainteresowania wobec innych osób;
1.3. podaje przykłady różnorodnych zainteresowań ludzi;
1.4. podaje przykłady swoich mocnych stron w różnych obszarach;
1.5. podejmuje działania w sytuacjach zadaniowych i opisuje, co z nich wyniknęło dla niego i dla innych.
- Świat zawodów i rynek pracy
Uczeń:
2.1. odgrywa różne role zawodowe w zabawie;
2.2. podaje nazwy zawodów wykonywanych przez osoby w bliższym i dalszym otoczeniu oraz opisuje podstawową specyfikę pracy w wybranych zawodach;
2.3. opisuje, czym jest praca, i omawia jej znaczenie w życiu człowieka na wybranych przykładach;
2.4. omawia znaczenie zaangażowania różnych zawodów w kształt otoczenia, w którym funkcjonuje;
2.5. opisuje rolę zdolności i zainteresowań w wykonywaniu danego zawodu;
2.6. posługuje się przyborami i narzędziami zgodnie z ich przeznaczeniem oraz w sposób twórczy i niekonwencjonalny.
- Rynek edukacyjny i uczenie się przez całe życie
Uczeń:
3.1. uzasadnia potrzebę uczenia się i zdobywania nowych umiejętności;
3.2. wskazuje treści, których lubi się uczyć;
3.3. wymienia różne źródła wiedzy i podejmuje próby korzystania z nich.
- Planowanie własnego rozwoju i podejmowanie decyzji edukacyjno-zawodowych
Uczeń:
4.1. opowiada, kim chciałby zostać i co chciałby robić;
4.2. planuje swoje działania lub działania grupy, wskazując na podstawowe czynności i zadania niezbędne do realizacji celu;
4.3. próbuje samodzielnie podejmować decyzje w sprawach związanych bezpośrednio z jego osobą.
Treści programowe z zakresu doradztwa zawodowego dla klas IV-VI szkół podstawowych
- Poznawanie własnych zasobów
Uczeń:
1.1. określa własne zainteresowania i uzdolnienia oraz kompetencje;
1.2. wskazuje swoje mocne strony oraz możliwości ich wykorzystania w różnych dziedzinach życia;
1.3. podejmuje działania w sytuacjach zadaniowych i ocenia swoje działania, formułując wnioski na przyszłość;
1.4. prezentuje swoje zainteresowania i uzdolnienia wobec innych osób z zamiarem zaciekawienia odbiorców.
- Świat zawodów i rynek pracy
Uczeń:
2.1. wymienia różne grupy zawodów i podaje przykłady zawodów charakterystycznych dla poszczególnych grup, opisuje różne ścieżki ich uzyskiwania oraz podstawową specyfikę pracy w zawodach;
2.2. opisuje, czym jest praca i jakie ma znaczenie w życiu człowieka;
2.3. podaje czynniki wpływające na wybory zawodowe;
2.4. posługuje się przyborami i narzędziami zgodnie z ich przeznaczeniem oraz w sposób twórczy i niekonwencjonalny;
2.5. wyjaśnia rolę pieniądza we współczesnym świecie i jego związek z pracą.
- Rynek edukacyjny i uczenie się przez całe życie
Uczeń:
3.1. wskazuje różne sposoby zdobywania wiedzy, korzystając ze znanych mu przykładów, oraz omawia swój indywidualny sposób nauki;
3.2. wskazuje przedmioty szkolne, których lubi się uczyć;
3.3. samodzielnie dociera do informacji i korzysta z różnych źródeł wiedzy.
- Planowanie własnego rozwoju i podejmowanie decyzji edukacyjno-zawodowych
Uczeń:
4.1. opowiada o swoich planach edukacyjno-zawodowych;
4.2. planuje swoje działania lub działania grupy, wskazując szczegółowe czynności i zadania niezbędne do realizacji celu;
4.3. próbuje samodzielnie podejmować decyzje w sprawach związanych bezpośrednio lub pośrednio z jego osobą.
Treści programowe z zakresu doradztwa zawodowego dla klas VII i VIII szkół podstawowych
- Poznawanie własnych zasobów
Uczeń:
1.1. określa wpływ stanu zdrowia na wykonywanie zadań zawodowych;
1.2. rozpoznaje własne zasoby (zainteresowania, zdolności, uzdolnienia, kompetencje, predyspozycje zawodowe);
1.3. dokonuje syntezy przydatnych w planowaniu ścieżki edukacyjno-zawodowej informacji o sobie wynikających z autoanalizy, ocen innych osób oraz innych źródeł;
1.4. rozpoznaje własne ograniczenia jako wyzwania w odniesieniu do planów edukacyjno-zawodowych;
1.5. rozpoznaje swoje możliwości i ograniczenia w zakresie wykonywania zadań zawodowych i uwzględnia je w planowaniu ścieżki edukacyjno-zawodowej;
1.6. określa aspiracje i potrzeby w zakresie własnego rozwoju i możliwe sposoby ich realizacji;
1.7. określa własną hierarchię wartości i potrzeb.
- Świat zawodów i rynek pracy
Uczeń:
2.1. wyszukuje i analizuje informacje na temat zawodów oraz charakteryzuje wybrane zawody, uwzględniając kwalifikacje wyodrębnione w zawodach oraz możliwości ich uzyskiwania;
2.2. porównuje własne zasoby i preferencje z wymaganiami rynku pracy i oczekiwaniami pracodawców;
2.3. wyjaśnia zjawiska i trendy zachodzące na współczesnym rynku pracy, z uwzględnieniem regionalnego i lokalnego rynku pracy;
2.4. uzasadnia znaczenie pracy w życiu człowieka;
2.5. analizuje znaczenie i możliwości doświadczania pracy;
2.6. wskazuje wartości związane z pracą i etyką zawodową;
2.7. dokonuje autoprezentacji.
- Rynek edukacyjny i uczenie się przez całe życie
Uczeń:
3.1. analizuje oferty szkół ponadpodstawowych i szkół wyższych pod względem możliwości dalszego kształcenia, korzystając z dostępnych źródeł informacji;
3.2. analizuje kryteria rekrutacyjne do wybranych szkół w kontekście rozpoznania własnych zasobów;
3.3. charakteryzuje strukturę systemu edukacji formalnej oraz możliwości edukacji pozaformalnej i nieformalnej;
3.4. określa znaczenie uczenia się przez całe życie.
- Planowanie własnego rozwoju i podejmowanie decyzji edukacyjno-zawodowych
Uczeń:
4.1. dokonuje wyboru dalszej ścieżki edukacyjno-zawodowej samodzielnie lub przy wsparciu doradczym;
4.2. określa cele i plany edukacyjno-zawodowe, uwzględniając własne zasoby;
4.3. identyfikuje osoby i instytucje wspomagające planowanie ścieżki edukacyjno-zawodowej i wyjaśnia, w jakich sytuacjach korzystać z ich pomocy;
4.4. planuje ścieżkę edukacyjno-zawodową, uwzględniając konsekwencje podjętych wyborów.
Treści programowe z zakresu doradztwa zawodowego dla branżowych szkół I stopnia
- Poznawanie własnych zasobów
Uczeń:
1.1. sporządza bilans własnych zasobów na podstawie dokonanej autoanalizy („portfolio”);
1.2. określa obszary do rozwoju edukacyjno-zawodowego i osobistego;
1.3. określa wpływ stanu zdrowia na wykonywanie zadań zawodowych;
1.4. rozpoznaje swoje możliwości i ograniczenia w zakresie wykonywania zadań zawodowych i uwzględnia je w planowaniu ścieżki edukacyjno-zawodowej;
1.5. analizuje własne zasoby (zainteresowania, zdolności, uzdolnienia, kompetencje, predyspozycje zawodowe) w kontekście planowania ścieżki edukacyjno-zawodowej;
1.6. określa własny system wartości, w tym wartości związanych z pracą i etyką zawodową.
- Świat zawodów i rynek pracy
Uczeń:
2.1. analizuje informacje o lokalnym, regionalnym, krajowym i europejskim rynku pracy oraz funkcjonujących na nim zasadach w kontekście wyborów edukacyjno-zawodowych;
2.2. określa zawody i stanowiska pracy, dla których bazę stanowią jego kwalifikacje, z uwzględnieniem zawodów przyszłości i zapotrzebowania rynku pracy;
2.3. porównuje formy zatrudnienia i możliwości funkcjonowania na rynku pracy jako pracownik, pracodawca lub osoba prowadząca działalność gospodarczą w obszarze, w którym się kształci, oraz analizuje podstawy prawa pracy, w tym rodzaje umów o pracę, sposoby ich rozwiązywania, prawa i obowiązki pracownika;
2.4. konfrontuje własne zasoby ze zidentyfikowanymi potrzebami i oczekiwaniami pracodawców oraz wymaganiami rynku pracy;
2.5. określa znaczenie i wskazuje możliwości odbycia stażu zawodowego lub zdobycia zatrudnienia z wykorzystaniem dostępnych form aktywizacji zawodowej;
2.6. sporządza i aktualizuje dokumenty aplikacyjne zgodnie z wymaganiami pracodawców;
2.7. przygotowuje się do zaprezentowania siebie i swoich kompetencji podczas rozmowy kwalifikacyjnej;
2.8. charakteryzuje przebieg procesu zakładania własnej działalności gospodarczej oraz instytucje wspomagające zakładanie własnej działalności gospodarczej;
2.9. charakteryzuje instytucje wspomagające planowanie ścieżki edukacyjno-zawodowej, w tym instytucje rynku pracy.
- Rynek edukacyjny i uczenie się przez całe życie
Uczeń:
3.1. korzysta ze źródeł informacji dotyczących dalszego kształcenia i doskonalenia zawodowego formalnego, pozaformalnego i nieformalnego;
3.2. analizuje możliwości uzupełniania, poszerzania i uzyskiwania nowych kwalifikacji zawodowych w ramach krajowego i europejskiego systemu kwalifikacji;
3.3. określa korzyści wynikające z uczenia się przez całe życie w rozwoju osobistym i zawodowym;
3.4. analizuje możliwości kontynuowania nauki.
- Planowanie własnego rozwoju i podejmowanie decyzji edukacyjno-zawodowych
Uczeń:
4.1. ustala swoje cele, zadania i działania w kontekście planowania ścieżki edukacyjno-zawodowej;
4.2. sporządza indywidualny plan działania – planuje różne warianty ścieżek edukacyjno-zawodowych na podstawie bilansu własnych zasobów i wartości oraz informacji na temat rynku edukacji i rynku pracy, przewidując skutki własnych decyzji;
4.3. dokonuje wyboru dalszej ścieżki edukacyjno-zawodowej zgodnie z posiadanymi zasobami i określonymi celami zawodowymi.
- Podstawy prawne opracowania systemu
Ustawa z dnia 14 grudnia 2016 r. – Prawo oświatowe, (Dz.U. 2017 poz. 59).
- Ustawa z dnia 14 grudnia 2016 r. – Prawo oświatowe (Dz.U.2018.0.996, Art. 109. Prawo oświatowe)
- Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 21 maja 2001 r. w sprawie ramowych statutów
publicznego przedszkola oraz publicznych szkół (Dz. U. z 2001 nr 61, poz. 624 ze zm.).
- Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 28 marca 2017 r w sprawie ramowych planów nauczania
dla publicznych szkół (Dz.U z 2017 r nr 0, poz.703)
- Ustawa z dnia 14 grudnia 2016 r. – Przepisy wprowadzające ustawę – Prawo oświatowe, (Dz.U. 2017 poz. 60).
- Rozporządzenie MEN z dnia 9 sierpnia 2017 r. w sprawie zasad organizacji i udzielania pomocy psychologiczno-pedagogicznej w publicznych przedszkolach, szkołach i placówkach (Dz.U. 2017 poz. 1591).
- Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 1 lutego 2013 r. w sprawie zasad działania publicznych poradni psychologiczno-pedagogicznych, w tym poradni specjalistycznych (Dz. U. z 2013 r., poz. 199).
- Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 30 kwietnia 2013 r. w sprawie zasad udzielania i organizacji pomocy psychologiczno-pedagogicznej w publicznych przedszkolach, szkołach i placówkach (Dz. U. Nr 228, poz. 532) z późniejszymi zmianami
- Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 16 sierpnia 2018 r. w sprawie doradztwa zawodowego
- Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 12 lutego 2019 r. w sprawie doradztwa zawodowego
- Założenia programu
- Stworzenie jednolitej, uwzględniającej etapy rozwojowe uczniów oraz specyfikę typów szkół, systemowej koncepcji orientacji zawodowej rozumianej jako ogół działań dydaktyczno-wychowawczych skierowanych do uczniów klas I-VIII Szkoły Podstawowej, Szkoły Branżowej I stopnia, Szkoły Przysposabiającej do Pracy.
- Kształtowanie u uczniów proaktywnej postawy wobec pracy i edukacji.
- Pomoc uczniom w samopoznaniu, w kształtowaniu pozytywnej motywacji do nauki, zdobywaniu informacji o możliwościach edukacji, zawodach i rynku pracy.
- Przygotowanie uczniów do samodzielnego dalszego rozwoju zawodowego.
- Pomoc rodzicom w poznawaniu własnego dziecka, wspieranie w pełnieniu roli doradcy dziecka, w zdobywaniu informacji o rodzajach szkół oraz o instytucjach, które udzielają pomocy w planowaniu i podejmowaniu decyzji dotyczących kształcenia i kariery zawodowej.
- Pomoc nauczycielom szkoły w realizacji zadań z zakresu doradztwa zawodowego oraz wspomagania uczniów w wyborze kierunku kształcenia i zawodu. Udostępnianie im materiałów do prowadzenia zajęć w z klasą, pomoc w zdobywaniu informacji
o instytucjach świadczących pomoc z zakresu doradztwa zawodowego; - Współpraca ze środowiskiem: Rodzice, PUP, OHP, CKP, WTZ, Przedsiębiorcy, Stowarzyszenia, Szkoły branżowe.
- Cele główne
CELE GŁÓWNE DLA UCZNIÓW | ||||
Orientacja zawodowa w klasach I-III szkoły podstawowej | Orientacja zawodowa w klasach IV-VI szkoły podstawowej | Doradztwo zawodowe dla klas VII-VIII | Doradztwo zawodowe dla Szkoły Branżowej I Stopnia | Szkoła Przysposabiająca do Pracy |
· Wstępne zapoznanie uczniów z różnorodnością zawodów na rynku pracy,
· Rozwijanie pozytywnej i proaktywnej postawy wobec pracy i edukacji · Stwarzanie sytuacji edukacyjnych sprzyjających poznawaniu i rozwijaniu zainteresowań i pasji.
|
· Poznanie własnych zasobów,
· Zapoznanie uczniów z wybranymi zawodami i rynkiem pracy · Kształtowanie proaktywnej postawy uczniów wobec pracy i edukacji · Stwarzanie sytuacji edukacyjnych i wychowawczych sprzyjających poznawaniu i rozwijaniu zdolności, zainteresowań i pasji
|
· Poznawanie samego siebie
· Analiza informacji na temat systemu edukacji i rynku pracy · Poszerzanie wiedzy, umiejętności i kompetencji społecznych · Kształtowanie gotowości do wejścia na rynek pracy · Rozwijanie umiejętności uczenia się przez całe życie. |
· Przygotowanie uczniów do świadomego i samodzielnego planowania kariery
· Podejmowanie i dokonywanie zmian decyzji edukacyjnych i zawodowych uwzględniających poznawanie własnych zasobów · Analiza informacji na temat rynku pracy i systemu edukacji
|
· wskazanie oraz wyposażenie uczniów w
wiedzę na temat możliwości dalszego funkcjonowania w społeczeństwie i środowisku pracy
|
CEL GŁÓWNY DLA RODZICÓW | CEL GŁÓWNY DLA NAUCZYCIELI |
· przygotowanie rodziców do pełnienia roli doradców i osób wspierających swoje dzieci w procesie planowania i podejmowania decyzji edukacyjnych oraz związanych z wyborem zawodu | · Pomoc nauczycielom w realizacji zadań związanych z doradztwem zawodowym oraz wspomaganiem uczniów w wyborze kierunku dalszego kształcenia i zawodu |
- Cele szczegółowe
CELE SZCZEGÓŁOWE | ||||
Orientacja zawodowa w klasach I-III szkoły podstawowej | Orientacja zawodowa w klasach IV-VI szkoły podstawowej | Doradztwo zawodowe dla klas VII-VIII | Doradztwo zawodowe dla Szkoły Branżowej I Stopnia | Szkoła Przysposabiająca do Pracy |
– opisuje swoje zainteresowania – prezentuje swoje zainteresowania -podaje przykłady różnorodnych zainteresowań ludzi – odgrywa różne role zawodowe w zabawie – uzasadnia potrzebę uczenia się i zdobywania nowych umiejętności -wskazuje treści których lubi się uczyć – wymienia różne źródła wiedzy i próbuje z nich korzystać. -opowiada kim chciały zostać i co chciałby robić -próbuje samodzielnie podejmować decyzje w sprawach bezpośrednio związanych z jego osobą. |
– określa własne zainteresowania, zdolności i uzdolnienia oraz kompetencje -wskazuje swoje mocne i słabe strony oraz możliwości ich wykorzystania w różnych dziedzinach życia -prezentuje swoje zainteresowania / uzdolnienia na forum -wymienia różne grypy zawodów i podaje przykłady dla poszczególnych grup -wskazuje różne sposoby zdobywania wiedzy -opowiada o swoich planach edukacyjnych i zawodowych
|
– rozpoznaje swoje zasoby(zainteresowania, zdolności, uzdolnienia, kompetencje, predyspozycje zawodowe) -charakteryzuje wartości z uwzględnieniem wartości pracy -określa aspiracje i potrzeby związane z własnym rozwojem i możliwe sposoby ich realizacji -wyszukuje i analizuje informacje na temat zawodów oraz charakteryzuje wybrane zawody – charakteryzuje strukturę systemu edukacji -określa marzenia, cele i plany edukacyjno-zawodowe na bazie własnych zasobów – planuje ścieżkę kariery, uwzględniając konsekwencje podjętych wyborów |
-posługuje się pojęciami związanymi z tematyką rynku pracy, kwalifikacji zawodowych;
-identyfikuje swoje możliwości psychofizyczne i predyspozycje zawodowe; -wyjaśnia zależności pomiędzy zainteresowaniami a wyborem zawodu; -wymienia umiejętności niezbędne do prawidłowego funkcjonowania w różnych rolach zawodowych i społecznych. – rozwija swoje zainteresowania; -wykorzystuje wiedzę teoretyczną z zakresu doradztwa zawodowego, aby trafnie określić swoje predyspozycje, zdolności, umiejętności; -samodzielnie lub z pomocą doradcy planuje dalszą ścieżkę rozwoju zawodowego. – skutecznie współpracuje z kolegami w zespole; -przyjmuje twórczą i refleksyjną postawę wobec przekonań oraz sposobu postępowania innych ludzi; -rozwiązuje konflikty powstające podczas pracy zespołowej.
|
– uczy się wskazywania swoich mocnych i słabych stron w sytuacji pracy -określa swoje preferencje , zainteresowania – poznaje znaczenie pracy w życiu człowieka -poznaje zawody i czynności zawodowe – doskonali umiejętność posługiwania się komputerem – uczy się czynności pracy na konkretnych stanowiskach (na miarę możliwości szkoły) – zna podstawowe zasady BHP -kształci umiejętność współpracy – poznaje prawa i obowiązki pracownika i pracodawcy – potrafi poradzić sobie w sytuacjach trudnych – umie prosić o pomoc |
CELE SZCZEGÓŁOWE DLA RODZICÓW | CELE SZCZEGÓŁOWE DLA NAUCZYCIELI |
– posiadają wiedzę na temat organizacji wewnątrz szkolnego systemu doradztwa zawodowego działającego w szkole -są zaangażowani w udzielanie pomocy i wsparcia dziecku w procesie planowania i realizowania kariery edukacyjno-zawodowej -są przygotowani do pełnienia roli doradców dziecka -wiedzą, gdzie szukać pomocy dla dzieci z problemami zdrowotnymi, emocjonalnymi, intelektualnymi -znają ofertę edukacyjną szkoły i placówek następnego etapu edukacyjnego |
– podkreślają w treściach przedmiotowych zagadnienia z zakresu doradztwa zawodowego – dbają o nabywanie kompetencji kluczowych przez uczniów, podczas realizacji podstawy programowej nauczanego przedmiotu – realizują zagadnienia z zakresu doradztwa zawodowego (poznawanie siebie, umiejętność współpracy w zespole, umiejętność dobrej komunikacji, autoprezentacja) na godzinach wychowawczych -diagnozują potrzeby i zasoby uczniów – rozwijają zainteresowania, umiejętności i uzdolnienia uczniów, – wspierają rodziców w procesie dydaktycznym -angażują przedstawicieli współpracujących instytucji i zakładów pracy w działania doradcze szkoły -znają ofertę edukacyjną szkol następnego etapu edukacyjnego i zasady rekrutacji do nich |
- Cele i działania szkolnego doradcy zawodowego:
- Przygotowanie młodzieży do wyboru zawodu i dalszego kształcenia
- Przygotowanie ucznia do radzenia sobie w sytuacjach trudnych np. bezrobocie, adaptacja do nowych warunków i mobilności zawodowej
- Przygotowanie ucznia do roli pracownika
- Przygotowanie rodziców do efektywnego wspierania dzieci w podejmowaniu decyzji edukacyjnych i zawodowych
- Pomoc nauczycielom w realizacji działań doradczych
Zadania szkolnego doradcy zawodowego:
- Systematyczne diagnozowanie zapotrzebowania uczniów i słuchaczy na działania związane z realizacją doradztwa zawodowego;
- Pomoc uczniom w określeniu ich zainteresowań i uzdolnień
- Udzielanie uczniom indywidualnych porad zawodowych
- Pomoc w określeniu możliwości zawodowych uczniów mających określone ograniczenia psychofizyczne, wskazuje odpowiedni dla nich rodzaj zatrudnienia
- Udziela informacji o przeciwskazaniach zdrowotnych do wykonywania zawodu
- Gromadzi i aktualizuje i udostępnia informacje edukacyjne i zawodowe właściwe dla danego poziomu kształcenia
- Współpracuje z innymi nauczycielami (radą pedagogiczną) w tworzeniu i zapewnieniu ciągłości działań w zakresie orientacji zawodowej
- Współpracuje z rodzicami, udziela informacji na temat aktualnej oferty edukacyjnej szkół ponadgimnazjalnych, informuje o zawodach oraz aktualnej sytuacji na rynku pracy
- Upowszechnia wiedzę na temat możliwości pozyskiwania informacji o zawodach, uzyskiwaniu kwalifikacji zawodowych sytuacji na lokalnym rynku pracy
- Opracowywanie we współpracy z innymi nauczycielami, w tym nauczycielami wychowawcami programu realizacji wewnątrzszkolnego systemu doradztwa zawodowego
W celu realizacji zadań doradca zawodowy jest zobowiązany:
- Opracować roczny plan pracy, uwzględniający potrzeby uczniów w zakresie doradztwa zawodowego
- Współpracować na bieżąco z dyrektorem SOSW, wychowawcami klas, nauczycielami, pielęgniarką szkolną, rodzicami w realizacji działań doradczych
- Składać okresową informację dyrektorowi SOSW oraz radzie pedagogicznej z przeprowadzonych działań doradczych.
- Treści, tematy zajęć ze wskazaniem adresata
Dla uczniów:
- poznawanie osobistych zasobów, m.in.: zainteresowań, zdolności i uzdolnień, mocnych stron i słabych stron jako
potencjalnych obszarów do rozwoju, ograniczeń, kompetencji (wiedzy, umiejętności i postaw), wartości, predyspozycji
zawodowych, stanu zdrowia - świat zawodów i rynek pracy, in.: poznawanie zawodów, wyszukiwanie i przetwarzanie informacji o zawodach i rynku
pracy, umiejętność poruszania się po nim, poszukiwanie i utrzymanie pracy; - rynek edukacyjny i uczenie się przez całe życie, in.: znajomość systemu edukacji i innych form uczenia się,
wyszukiwanie i przetwarzanie informacji o formach i placówkach kształcenia, uczenie się przez całe życie; - planowanie własnego rozwoju i podejmowanie decyzji edukacyjno-zawodowych, m.in.: planowanie ścieżki
edukacyjnej i zawodowej z przygotowaniem do zdobywania doświadczenia zawodowego i refleksji nad nim,
podejmowanie i zmiany decyzji dotyczących edukacji i pracy, korzystanie z całożyciowego poradnictwa kariery.
Dla nauczycieli:
zasady pracy nauczycieli w ramach WSDZ,
• priorytety dotyczące zagadnień z zakresu doradztwa zawodowego realizowane przez nauczycieli w ramach pracy wychowawczej i na lekcjach przedmiotowych,
• szkolne zasoby informacji dotyczące doradztwa edukacyjno-zawodowego i zasady z ich wykorzystania.
Dla rodziców:
zasady pracy informacyjno-doradczej szkoły na rzecz uczniów,
• informacje na temat ścieżek kształcenia, zasad rekrutacji itp.,
• umiejętności rodzicielskie ułatwiające kontakt z dzieckiem w procesie podejmowania decyzji edukacyjno-zawodowej.
Realizacja celów WSDZ w SOSW zobowiązuje całą społeczność szkolną, specjalistów, wychowawców, nauczycieli, uczniów i rodziców do systematycznych odziaływań wychowawczo – doradczych , których efektem jest przygotowanie młodzieży do prawidłowego funkcjonowania w różnych rolach zawodowych i społecznych.
Zakres działań osób zaangażowanych w proces dydaktyczny wynika z ich kompetencji, profilu wykształcenia i podstawy programowej z poszczególnych przedmiotów.
Nauczyciele przedmiotowi na ścieżkach między przedmiotowych realizują treści dotyczące doradztwa zawodowego. Przedmioty na których realizowane są treści dotyczące doradztwa zawodowego:
- Nauczyciel informatyki – zgodnie z podstawą programową nauczanego przedmiotu oraz swoim rozkładem materiału.
- Nauczyciel wiedzy o społeczeństwie -zgodnie z podstawą programową nauczanego przedmiotu oraz swoim rozkładem materiału.
- Nauczyciel edukacji dla bezpieczeństwa- zgodnie z podstawą programową nauczanego przedmiotu oraz swoim rozkładem materiału.
- Nauczyciel języka polskiego- zgodnie z podstawą programową nauczanego przedmiotu oraz swoim rozkładem materiału.
- Nauczyciel języka angielskiego- zgodnie z podstawą programową nauczanego przedmiotu oraz swoim rozkładem materiału.
- Nauczyciele przedmiotów zawodowych- zgodnie z podstawą programową nauczanego przedmiotu oraz swoim rozkładem materiału.
- Nauczyciel praktycznej nauki zawodu- zgodnie z podstawą programową nauczanego przedmiotu oraz swoim rozkładem materiału.
- Nauczyciel biznesu i zarzadzania- zgodnie z podstawą programową nauczanego przedmiotu oraz swoim rozkładem materiału.
- Nauczyciel biologii – zgodnie z podstawą programową nauczanego przedmiotu oraz swoim rozkładem materiału.
- Nauczyciele funkcjonowania osobistego i społecznego- zgodnie z podstawą programową nauczanego przedmiotu oraz swoim rozkładem materiału.
- Nauczyciele przysposobienia do pracy – zgodnie z podstawą programową nauczanego przedmiotu oraz swoim rozkładem materiału.
- Nauczyciel bibliotekarz – gromadzi i udostępnia innym nauczycielom literaturę psychologiczną, pedagogiczną, z zakresu prawa pracy, popularyzuje ulotki a temat ofert edukacyjnych szkół , wskazuje źródła informacji edukacyjno-zawodowej
- Wychowawcy oddziałów klasowych na godzinach wychowawczych pogłębiają kompetencje interpersonalne uczniów,
prowadzą ćwiczenia integrujące grupę, rozwijające światopogląd; organizują (w miarę potrzeb) spotkania z absolwentami szkoły,
wspierają uczniów w procesie decyzyjnym, motywują uczniów do nauki i pracy nad sobą, kierują do specjalistów, określają
specjalne potrzeby edukacyjne uczniów wymagających pomocy; pełnią funkcję wspierająco – informacyjną dla rodziców;
współpracują z innymi nauczycielami w realizacji zadań doradczych w swoim oddziale, zgłaszają koordynatorowi WSDZ
konieczność zorganizowania spotkań z pracownikami poradni, tematyki prelekcji i warsztatów dla rodziców organizowanych
przez poradnię (w miarę potrzeb). - Pedagog szkolny ściśle współpracuje z wychowawcami oddziałów, wspiera ich działania rozwijające zdolności
interpersonalne uczniów, motywuje uczniów do nauki, wskazuje sposoby radzenia sobie w sytuacjach trudnych, współdziała
z Poradnią Psychologiczno – Pedagogiczną w Starachowicach, realizowanie zadań profilaktycznych, wspieranie wychowawczej i edukacyjnej funkcji szkoły.
- Metody, formy pracy
Metody pracy indywidualnej:
- doradztwo indywidualne w punkcje konsultacyjnym w szkole
- rozmowa i wywiad doradczy
- diagnoza predyspozycji zawodowych
- udzielanie informacji adekwatnych do potrzeb ucznia
- pomoc w prawidłowym przygotowaniu dokumentów w czasie procesu rekrutacyjnego do szkół jak i procesu rekrutacyjnego związanego z pracą
Metody pracy z grupą:
- prelekcje
- dyskusje
- gry
- pogadanki
- mini wykłady
- metody audiowizualne filmy edukacyjne, zawodoznawcze
- inscenizacja, odgrywanie ról
Formy realizacji
- lekcje przedmiotowe
- godziny wychowawcze
- koła zainteresowań
- konkursy
- wycieczki spotkania z przedstawicielami poszczególnych zawodów
- środowiskowe imprezy tematyczne
- gazetka – tablica
- Realizacja, osoby odpowiedzialne
Na podstawie WSDZ, będzie opracowywany szczegółowy program realizacji WSDZ na dany rok szkolny. Program realizacji WSDZ powinien być systemem spójnych działań związanych z doradztwem zawodowym mających na celu wsparcie ucznia w jego wyborach związanych z kierunkiem kształcenia. Przy opracowywaniu programu realizacji WSDZ uwzględniane będą lokalne działania związane z doradztwem zawodowym (np. targi pracy, targi edukacyjne, dni otwarte, itp.) planowane w danym roku szkolnym, jak również możliwość współpracy z instytucjami, placówkami i pracodawcami funkcjonującymi w danym mieście lub powiecie.
Dyrektor:
- odpowiada za organizację działań związanych z doradztwem zawodowym;
- współpracuje z doradcą zawodowym w celu realizacji WSDZ;
- wspiera kontakty pomiędzy uczestnikami procesu doradztwa zawodowego w szkole a instytucjami zewnętrznymi;
- zapewnia warunki do realizowania w szkole doradztwa zawodowego;
- organizuje w szkole wspomaganie realizacji działań związanych z doradztwem zawodowym polegające na planowaniu i przeprowadzaniu działań mających na celu poprawę jakości pracy szkoły w tym obszarze.
Doradca zawodowy:
- określa mocne strony, predyspozycje, zainteresowania i uzdolnienia uczniów;
- pomaga uczniom w planowaniu kształcenia i kariery zawodowej;
- prowadzi zajęcia z zakresu doradztwa zawodowego i zajęcia związane z wyborem kierunku kształcenia i zawodu;
- wspiera nauczycieli, wychowawców, specjalistów i rodziców w realizacji działań związanych z doradztwem zawodowym;
- prowadzi doradztwo indywidualne dla uczniów;
- systematycznie diagnozuje zapotrzebowanie uczniów, rodziców i nauczycieli na działania związane z doradztwem zawodowym;
- planuje, koordynuje, monitoruje i prowadzi ewaluację oraz promuje działania związane z doradztwem zawodowym podejmowane przez szkołę we współpracy z wychowawcami, nauczycielami i specjalistami;
- gromadzi, aktualizuje i udostępnia informacje edukacyjne i zawodowe właściwe dla danego poziomu kształcenia;
- organizuje współpracę z otoczeniem społeczno-gospodarczym szkoły podnoszące efektywność prowadzonych działań związanych z doradztwem zawodowym;
- współpracuje z dyrektorem szkoły, realizując zadania związane z doradztwem zawodowym;
- wspólnie z zespołem przygotowuje projekt WSDZ;
- gromadzi, aktualizuje i udostępnia zasoby związane z doradztwem zawodowym;
- współpracuje ze specjalistami z poradni psychologiczno-pedagogicznych, instytucjami rynku pracy i partnerami z otoczenia społeczno-gospodarczego w celu realizacji działa z zakresu doradztwa zawodowego.
Wychowawcy:
- określają mocne strony, predyspozycje, zainteresowania i uzdolnienia uczniów;
- eksponują w trakcie bieżącej pracy z uczniami związki realizowanych treści nauczani z treściami programowymi doradztwa zawodowego;
- włączają do swoich planów wychowawczych zagadnienia z zakresu doradztwa zawodowego;
- realizują tematy związane z doradztwem zawodowym na godzinach wychowawczych;
- wskazują uczniom specjalistów, którzy mogą udzielać wsparcia w planowaniu kariery zawodowej;
- współpracują z rodzicami w zakresie planowania ścieżki kariery edukacyjno-zawodowej ich dzieci;
- współpracują z doradcą zawodowym oraz innymi nauczycielami i specjalistami w zakresie realizacji działań związanych z doradztwem zawodowym.
Nauczyciele przedmiotów (ogólnych i zawodowych):
- określają mocne strony, predyspozycje, zainteresowania i uzdolnienia uczniów;
- eksponują w trakcie bieżącej pracy z uczniami związki realizowanych treści nauczania z treściami programowymi doradztwa zawodowego;
- współpracują z wychowawcami klas w zakresie realizowania doradztwa zawodowego dla uczniów;
- przygotowują uczniów do udziału w konkursach zawodowych;
- prowadzą koła zainteresowań, zajęcia dodatkowe;
- organizują w sali edukacji wczesnoszkolnej kąciki zawodoznawcze;
- współpracują z doradcą zawodowym oraz innymi nauczycielami i specjalistami w zakresie realizacji działań związanych z doradztwem zawodowym.
Nauczyciel-bibliotekarz:
- współpracuje z doradcą zawodowym oraz innymi nauczycielami i specjalistami w zakresie realizacji działań związanych z doradztwem zawodowym;
- udostępnia zasoby dotyczące doradztwa zawodowego;
Pielęgniarka szkolna:
- współpracuje z doradcą zawodowym oraz nauczycielami i specjalistami w zakresie realizacji działań związanych z doradztwem zawodowym;
- udziela informacji o kwestiach zdrowotnych ważnych w kontekście zawodów wybieranych przez uczniów;
- organizuje dla uczniów spotkania dotyczące dbania o zdrowie i bezpieczeństwo oraz kształtowania właściwych nawyków adekwatnych do zawodów wybranych przez uczniów.
- Scenariusze i konspekty
Scenariusze i konspekty, materiały i opracowania dotyczące WSDZ znajdują się w zasobach własnych koordynatora WSDZ i innych nauczycieli realizujących działania z zakresu doradztwa edukacyjno-zawodowego.
- Dostępne materiały edukacyjne on-line
- http://doradztwo.ore.edu.pl
- wybieramzawod.pl
- labirynt-zawodow.progra.pl
- ohpdlaszkoly.pl
- kluczkdokariery.pl
- pociagdokariery.pl
- praca.gov.pl
- doradca.praca.gov.pl
- zawody.praca.net
- perspektywy.pl
- Ewaluacja wewnętrzna
- analiza dokumentacji (dzienniki –tematy zajęć)
- analiza wytworów uczniów
- obserwacja poziomu zaangażowania i motywacji uczniów
- autorefleksje uczniów (swobodne wypowiedzi zarówno na rozpoczęcie, jak i zakończenie zajęć)
- indywidualne plany działań ukazujące projektowane ścieżki kariery edukacyjni –zawodowej uczniów.
Efektem przeprowadzonej ewaluacji będzie sprawozdanie śródroczne i końcowo roczne z działań dotyczących DZ.
Opracowała Agnieszka Sokół